لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

مسلمیار: تقاضای ما تا اعدام انس حقانی و سایر محکومین ادامه می‌یابد


انس حقانی
انس حقانی

رئیس مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید تقاضای اعضای این مجلس از حکومت در مورد اعدام انس حقانی و شماری دیگر از زندانیانی که در سه محکمه به اعدام محکوم شده‌اند، تا زمانی ادامه خواهد یافت که حکومت افغانستان در زمینه اقدام نماید.

فضل هادی مسلمیار شام دیروز در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"ما به صفت یکی از اطاق‌های قوۀ مقننه افغانستان که از اعمال حکومت نظارت می‌کنیم، از درد و خواست‌های مردم نیز حراست می‌کنیم. ما درد مردم را ابراز داشته و خواهان اجراآت شده‌ایم حکومت مکلف است وظیفه اش را انجام دهد، اگر انجام داد خوب در غیر صورت باید پاسخ قانع کننده به ما بدهد در غیر آن به تقاضای خود ادامه خواهیم داد."

مسجد امام زمان که در آن نمازگزاران هدف حمله انتحاری قرار گرفتند.
مسجد امام زمان که در آن نمازگزاران هدف حمله انتحاری قرار گرفتند.

این اظهارات رئیس مشرانو جرگه در حالی ایراد شده‌است که در حملات اخیر انتحاری و گروهی طالبان و داعش در ولایات غزنی، پکتیا، کندهار، غور و کابل حدود ۲۵۰ تن کشته شدند.

مسلمیار در اشاره به همین حملات دیروز گفت، انس حقانی و زندانیان دیگر طالب که به اعدام محکوم شده‌اند باید به‌خاطر ریختاندن خون مردم بی‌گناه به جزای اعمال‌شان برسند و حکومت وظیفه اش‌ را به‌خاطر ارج‌گذاری به خون مردم بی‌گناه اجرا کند.

رئیس مشرانو جرگۀ افغانستان در حالی خواهان اعدام انس حقانی و زندانیان دیگر گروه طالبان شده‌است که تلاش‌ها به هدف آغاز مذاکرات صلح با طالبان آغاز شده و به همین هدف به روز دوشنبۀ گذشته یک نشست چهار جانبه در مسقط دایر شده بود.

مسلمیار در پاسخ به این سؤال که آیا اعدام زندانیان طالب مشکلی را در آغاز مذاکرات صلح وارد نخواهد کرد گفت، افغان‌ها خواهان صلح با عزت در چوکات قوانین افغانستان اند و اعدام این افراد بر اساس فیصله محاکم سه گانه اعلان شده و باید اجرا گردد.

مسلمیار: افغان‌ها خواهان صلح با عزت در چوکات قوانین افغانستان اند
مسلمیار: افغان‌ها خواهان صلح با عزت در چوکات قوانین افغانستان اند

وی افزود:

"ما صلح را برای طالب و برای وحشت و دهشت آن‌ها نمی‌خواهیم. بر اساس حکم خداوند می‌خواهیم و از پروسه آن حمایت می‌کنیم، ولی صلح با عزت. ما حکومت هستیم و جانب مقابل یک گروه تروریستی است. اگر با طالبان بحث مصالحه می‌شود ما از آن حمایت می‌کنیم ولی در چوکات قوانین و هدایات قوانین افغانستان و یک صلح با عزت."

قابل ذکر است که ارقام مشخص در مورد زندانیان طالب که محکوم به اعدام شده‌اند در دست نیست ولی بر اساس بعضی گزارش‌های تأیید ناشده، محاکم افغانستان حدود ۵۰۰ طالب را به اعدام محکوم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG