لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

فیس‌بوک، تویتر و گوگل با سؤالات سخت کانگرس امریکا مواجه اند


مقامات شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، تویتر و گوگل
مقامات شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، تویتر و گوگل

قانونگذاران امریکایی در مورد فعالیت بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی و انترنتی جهان، به خاطر نگرانی‌های در حال افزایش در زمینۀ احتمال این‌که آن‌ها در تلاش‌های روسیه برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا نقش مهم بازی کرده‌اند، تحقیق می‌کند.

رؤسای ارشد فیس‌بوک، گوگل و تویتر در برابر کمیتۀ عدلی مجلس سنا و کمیتۀ استخبارات مجلس نماینده‌گان امریکا شهادت می‌دهند.

فیس‌بوک، گوگل و تویتر در تحقیقات جامعۀ استخباراتی امریکا که در ماه جنوری سال جاری به نتیجه‌گیری رسید، نقش مهم را بازی کرده‌اند.

در این گزارش، مسکو به سازماندهی کمپاین هک کردن و تبلیغات به هدف مداخله در انتخابات سال گذشته امریکا، متهم شده‌است.

در جریان ماه‌های بعد از نشر این گزارش، تحقیقات توسط مطبوعات و بازرسان کانگرس امریکا هزاران نمونه از لینک‌های اتوماتیک را ارائه کردند که از آن‌ها به‌خاطر پخش اخبار جعلی استفاده می‌شد.

به تاریخ ۳۰ اکتوبر، فیس‌بوک ۸۰ هزار پُست توسط عاملان مستقر در روسیه را به هدف مداخله در انتخابات امریکا افشا کرد.

فیس‌بوک می‌گوید، احتمال دارد حدود ۱۲۶ میلیون امریکایی در جریان دو سال این پُست‌ها را مشاهده کرده باشند.

کولین ستریچ جنرال قونسل شبکۀ اجتماعی فیس‌بوک در شهادت تحریری‌اش می‌گوید:

"این تحرکات در تناقض با مأموریت فیس‌بوک که ایجاد یک انجمن است و همۀ ارزش‌های ما قرار دارد. ما متعهدیم که همۀ تلاش‌های خود را در برابر این تهدید انجام دهیم."

این در حالیست که شبکۀ اجتماعی تویتر نیز در یک گواهی تحریری که قبل از شهادت در برابر کمیته‌های مجالس سنا و نماینده‌گان امریکا نشر شده‌است می‌گوید که حساب‌های زیاد را یافته‌است که به عاملان مستقر در روسیه پیوند دارند و با سازمانی کار می‌کنند که به نام شرکت "تحقیقاتی انترنت" شناخته می‌شود.

شبکۀ اجتماعی تویتر می‌گوید ۲۷۵۲ حساب تویتر را یافته‌است که به "شرکت تحقیقاتی انترنت" ارتباط دارند، همۀ این حساب‌ها به حالت تعلیق درآورده شده و نام‌های آن‌ها در اختیار بارزسان کانگرس امریکا قرار داده شده‌اند.

شرکت گوگل که بزرگ‌ترین شبکۀ جستجوی اطلاعات انترنتی محسوب می‌شود گفته‌است، در مورد سوء استفادۀ شرکت تحقیقاتی انترنت روسی شواهد محدود را یافته‌است و برخی چینل‌های یوتیوب را تشخیص کرده‌است که با مأموران روسی ارتباط دارند.

به‌گفته گوگل دو حساب که به گروه‌های روسی ارتباط دارند، در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی در امریکا، ۴۷۰۰ دالر را بالای اعلانات مصرف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG