لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۱

والی هلمند: در رابطه به مواد مخدری که ضبط و سپس ناپدیده شد، تحقیق می‌کنیم


عکس جنبۀ تزئینی دارد
عکس جنبۀ تزئینی دارد

والی هلمند تأیید می‌کند که ده‌ها کیلوگرام تریاک خشک و سایر مواد مخدر پس از کشف و ضبط در ولسوالی گرشک از محل ناپدید شده و یا هم منسوبین پولیس این ولسوالی آنرا میان شان تقسیم کرده‌اند. وی می‌گوید از همین رو یک هیئت جهت تحقیق به محل فرستاده‌است.

حیات الله حیات به رادیو آزادی گفت که هنگام کشف مواد مخدر، پولیس و قاچاقبران در منطقه مهاجر آباد گرشک با هم درگیر شدند و به هر دو طرف تلفات نیز وارد شد.

حیات الله حیات والی هلمند
حیات الله حیات والی هلمند

وی افزود:

" شماری از مسئولین امنیتی به خواست خود شان به هدف جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به محل رفته اند، در این هنگام درگیری آغاز شده و تلفاتی نیز به میان آمده و شماری از آنان توسط طالبان و قاچاقبران دستگیر شده‌اند. ما هیئت ویژه را به محل فرستادیم، هیئت موضوع را بررسی می‌کند و هر آن کسی که مواد مخدر را کشف و به مقاصد شخصی از آن استفاده کرده باشد و کاری را که آنان سر به خود انجام داده‌اند، جزاء کار شان را خواهند دید."

گفته می‌شود که هفته گذشته پولیس ولسوالی گرشک به اساس اطلاعاتِ از قبل رسیده در منطقه مهاجر آباد برای قاچاقبران کمین گرفته بودند که در این هنگام در نتیجه درگیری به دو طرف تلفات نیز وارد شده و نیروهای امنیتی به شمول سه هزار لک کلدار پاکستانی، هفت موتر کرولا مملو از مواد مخدر و تریاک خشک را به دست آوردند، اما مواد مخدر به دست آمده به جای این‌که به گدام آمریت مبارزه علیه مواد مخدر قوماندانی امنیه هلمند تسلیم داده شود، مسئولان نیروهای امنیتی آنرا میان شان تقسیم کرده‌اند.

عبدالغفار صافی قوماندان امنیه هلمند به رادیو آزادی می‌گوید، آنان نیز از این موضوع مطلع شده‌اند، اما ثبوتی را در دست ندارند.

آقای صافی می‌گوید، تحقیقات در این مورد آغاز شده و اگر دست داشتن پولیس در آن ثابت شود، به ادارات عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

وی می‌گوید:

"من فکر می‌کنم که مسایل زیادی ثابت نشده‌است، زیرا برای اثبات یک اتهام به اسناد و شواهد نیاز است. ما تمامی قضایا را به ادارات عدلی و قضایی واگذار می‌کنیم. در موجودیت اسناد و شواهد برخی‌ها به جزاء محکوم شده‌اند، اما برخی قضایای هم وجود دارند که تنها به هدف بد نام کردن افراد به میان آمده‌اند."

هلمند از جمله ولایاتی به شمار می‌رود که بیشترین کشت کوکنار و تولید مواد مخدر افغانستان در آن صورت می‌گیرد.

مجید آخندزاده معاون شورای ولایتی هلمند و عطاالله افغان منشی این شورا می‌گویند، اگر نیروهای افغان به جای دوام جنگ تمرکز شان را برای جلوگیری از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر بیشتر سازند، دوام این وضعیت عواقب جدی را در پی خواهد داشت.

وی افزود:

"یک دلیل نا امنی هلمند مواد مخدر است و نیروهای امنیتی نیز در آن دخیل استند. مواد مخدر کشف می‌شود، اما در حضور مردم نابود کرده نمی‌شود و نه هم نزد نهادهای مبارزه علیه مواد مخدر ثبت می‌شود. نیروهای افغان به وظایفی خود شان را مصروف نگهداشته اند که مربوط آنان نیست و به مسئولیت شان نیز وفادار نیستند."

"ما از این مسئله خبر داریم که مواد مخدر را کشف کرده‌اند، ولی آنرا به اداره‌های مربوط نه سپرده‌اند، بلکه در مسیر راه ناپدید و حیف و میل شده‌است."

اعضای شورای ولایتی هلمند می‌گویند، در این اواخر مقرری‌ها در صفوف نیروهای امنیتی به هدف تمرکز و دخیل شدن بیشتر آنان در قضیه مواد مخدر صورت می‌گیرد و افراد تازه تعیین شده نیز مواد کشف شده را با قوماندانان شان تقسیم می‌کنند.

این بار نخست نیست که نیروهای افغان به ویژه پولیس، مواد مخدرِ کشف شده را میان شان تقسیم می‌کنند، دو سال قبل نیز نیروهای آمریت مبارزه با مواد مخدر ولایت هلمند به گونه پنهانی با استفاده از لباس شخصی جهت دستگیری قاچاقبران مواد مخدر به ولسوالی گرم سیر هلمند و میوند کندهار رفته بودند که مورد بمباران هوایی نیروهای خارجی قرار گرفتند و در نتیجه آن ۲۱ تن کشته شدند.

گزارش: الیاس داعی

XS
SM
MD
LG