لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۰

عبدالله: تجربۀ "خطرناک" انتخابات گذشته نباید بار دیگر بر افغان‌ها تحمیل شود


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان گفته‌است که "وضعیت خطرناک" ناشی از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ نباید دوباره تحمیل شود.

آقای عبدالله در بخش از نشست امنیتی هلیفکس دیروز شنبه «۲۷ عقرب ۱۳۹۶» در کانادا گفت که مردم افغانستان سزاوار انتخابات بهتر هستند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

وی افزود:

" در سال ۲۰۱۴، این افغانستان را به یک حالت حساس و خطرناک کشاند. آن وضعیت توسط فورمول حکومت وحدت ملی که ما روی آن توافق کردیم، نجات داده شد. اما، ما نباید ریسک مشابۀ را بر کشور تحمیل کنیم. در کنار آن، مردم ما برای دستیابی به حقوق‌شان قربانی‌های بی‌شماری دادند و سزاوار انتخابات بهتر هستند."

آقای عبدالله گفت، مردم افغانستان از حکومت وحدت ملی انتظار دارند که انتخابات شفاف و منصفانه برگزار شود.

او افزود که حکومت تلاش می‌کند تا انتخابات به موقع و با اصلاحات برگزار شود.

رئیس اجرائیه در مورد نگرانی‌ها در بارۀ فعالیت کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان چنین گفت:

"به تازه‌گی، نگرانی هایی در مورد رهبری کمیسیون مستقل انتخابات موجود بوده. خود کمیسیون در مورد جایگزین شدن رئیس آن تصمیم گرفت که یک جایگزین خوب ممکن است در ماه‌های آینده ممد واقع شود تا ما به عنوان حکومت بتوانیم از این کمیسیون مستقل حمایت کنیم و جامعه جهانی ما را کمک کند و کمیسیون مستقل بتواند انتخابات بهتری را برگزار کند."

وضعیت خطرناک ناشی از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ نباید دوباره تحمیل شود.

قرار است انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی در سرطان سال آینده برگزار شود و انتخابات ریاست جمهوری هم در سال ۲۰۱۹ برگزار خواهد شد.

یکی از چالش‌های فرا روی انتخابات مشکل امنیتی است.

مخالفان مسلح حکومت افغانستان از جمله طالبان و جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش هم به تازه‌گی تحرکات‌شان را افزایش داده‌اند.

اما، با این وصف، ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو به تازه‌گی در بروکسل گفت که ناتو و شریکانش نیروهای افغان را در بخش تأمین امنیت انتخابات کمک می‌کنند.

در کنفرانس بین‌المللی امنیتی هلیفکس ۳۰۰ تن از نماینده‌گان دولت‌ها و سازمان های بین‌المللی اشتراک کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG