لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۲۱

نجیب‌الله احمدزی: سرور دانش کمیشنران کمیسیون انتخابات را تهدید کرده‌است


نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور در دیدار با شماری از کمیشنران این‌ کمیسیون، از آنان خواسته‌است تا بر ضد وی نامه‌ای بنویسند.

نجیب‌الله احمدزی که روز چهارشنبه «۲۴ عقرب ۱۳۹۶» با رادیو آزادی صحبت می‎کرد گفت، به دنبال فشار و تهدید از سوی سرور دانش، برخی کمیشنران برخلاف قانون در یک نامه خواستار برکناری رئیس کمیسیون مستقل انتخابات شده‌اند.

اشاره آقای احمدزی به نامه‌ای است که پنج کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، در آن خواستار برکناری وی شده‌اند.

وی می‌گوید:

"نوشته کمیشنران در باره من باید ده ماه پیش یا هم حد اقل دو هفته پیش صورت می‌گرفت، اما این‌ها از طرف استاد دانش (معاون دوم رئیس جمهور) تهدید شده‌اند و برای‌شان گفته که اگر در باره رئیس کمیسیون یک چیزی ننویسید من شما را برکنار می‌کنم. آن‌ها یا بر اساس فشار و یا سهواً این نوشته را کرده‌اند که عواقب این کار در آینده بسیار خطرناک خواهد بود."

وی هرچند در باره این ادعایش اسنادی ارائه نمی‌کند، اما می‌گوید این سخنان را شماری از کمیشنران که با سرور دانش دیدار کرده‌، به وی گفته‌اند.

به‌گفته احمدزی، این کار معاون دوم رئیس جمهور مداخله در کار کمیسیون مستقل انتخابات است.

اما رشید حمیدی معاون ریاست دفتر معاونیت دوم ریاست جمهوری در این باره ابراز نظر نکرد.

اخیرا برخی رسانه‌های خصوصی در کابل اسنادی را به نشر رساندند که نشان می‌دهند از میان هفت عضو کمیسیون انتخابات، پنج عضو آن در یک نامه خواستار برکناری نجیب الله احمدزی از سمت ریاست این کمیسیون شده‌اند.

تلاش کردیم در باره ادعاهای رئیس کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر این‌که گویا سرور دانش، کمیشنران را تهدید به برکناری کرده‌است، نظر کمیشنران این کمیسیون را بگیریم، اما موفق نشدیم.

در همین حال یک منبع معتبر دولتی که به علت حساسیت موضوع نمی‌خواهد در گزارش از وی نام برده شود می‌گوید، نجیب‌الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات و امام محمد وریماچ رئیس دارالانشای این کمیسیون برکنار خواهند شد.

نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

اما نجیب‌الله احمدزی در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، در صورتی‌که استعفای وی به منافع ملی و بهبود کار این کمیسیون تمام شود و رئیس جمهور از او بخواهد، آماده است استعفا دهد.

این در حالیست که اخیراً گزارش‌ها در باره اختلاف‌های درونی میان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات به نشر رسید.

معاذالله دولتی یک عضو این کمیسیون پیش از این گفته بود، در صورتی‌که تصامیم پنهانی در کمیسیون ادامه یابد، وی در باره بودن و یا نبودن‌اش در کمیسیون مستقل انتخابات، تصمیم خواهد گرفت.

همچنان اخیراً برخی منابع ادعا کرده بودند که امام محمد وریماچ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات از مقام‌اش برکنار شده‌است، در حالی‌که وریماچ هنوز از وظیفه برکنار نشده‌است.

در همین حال ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که آوردن اصلاحات در کمیسیون مستقل انتخابات از بحث‌های بوده که نزد حکومت، مردم و سیاسیون مطرح است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

جاوید فیصل معاون سخنگوی این ریاست روز چهارشنبه «۲۴ عقرب ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت:

"در کمیسیون شاید اصلاحاتی به میان بیاید، اما این‎که چگونه اصلاحات به میان میاید و اشخاص و افراد تبدیل می‎شوند یا نه و آیا چهره‌های جدید میایند یا نه، بحثی است که باید هنوز هم منتظر آن باشیم."

از سوی دیگر، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا "فیفا" می‌گوید، در صورت ادامه اختلاف‌ها و مشکلات در کمیسیون مستقل انتخابات، ممکن زمان برگزاری انتخابات تغییر کند.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی این نهاد به این باور است که اگر زودتر اصلاحات در کمیسیون به میان بیاید، می‌تواند به شفافیت انتخابات آینده، تأثیرات مثبت وارد کند.

گزارش: نصرت پارسا

مرتبط

XS
SM
MD
LG