لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

گزارش‌ها می‌رسانند که تظاهرات ضد حکومتی در ایران دیروز هم ادامه داشته‌است


در حالی‌که پارلمان ایران در جلسه خاص امروز یکشنبه «۱۷ جدی ۱۳۹۶» تظاهرات ضد دولتی در این کشور را بررسی کرد، سپاه پاسداران می‌گوید این تظاهرات را شکست داده‌است.

در عین حال، هم‌زمان با این که طرفداران رژیم ایران پنجمین روز تظاهرات حمایت از حکومت را برگزار کردند و رسانه‌های دولتی از گزارش دهی تظاهرات ضد دولتی خودداری می‌کنند گزارش‌ها می‌رسانند که تظاهرات و گردهمایی‌های ضد حکومتی دیروز هم ادامه داشته‌است.

نیرو های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بعد از جلسۀ خاص پارلمان که به پیشنهاد اصلاح طلبان دایر و انگیزۀ تظاهرات ضد حکومتی را بررسی کرد با صدور یک اعلامیه گفت این تظاهرات را شکست داده‌است.

این جلسۀ خاص پارلمان عقب درهای بسته دایر شد.

تظاهرات بیشتر به طرفداری از رژیم نیز برگزار شد.

وکیلان پارلمان از وزیر داخله عبدالرحمانی رحمانی فضلی، وزیر استخبارات محمد علوی و رئیس شورای امنیت ملی ایران توضیحات خواستند.

برخی از وکیلان از محدودیت‌های که هنگام تظاهرات بررسانه‌های اجتماعی از جمله تیلیگرام وضع شده‌است ابراز نگرانی کردند.

مقامات گفتند که تظاهرات با استفاده از تیلیگرام سازمان دهی می‌شود.

اصلاح طلبان خواستار شده‌اند که به مظاهره‌چیان دستگیر شده اجازۀ دسترسی به کمک‌های حقوقی داده شود.

در این میان طرفداران رژیم ایران پنجمین روز تظاهرات حمایت از رژیم را در چندین شهر برگزار کردند که توسط رسانه‌های دولتی تحت پوشش قرار گرفتتند.

در عین حال علیرغم این که رسانه‌های دولتی گزارش دهی از تظاهرات ضد حکومتی را متوقف ساخته‌اند و نیرو های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادعا کرد که تظاهرات ضد حکومتی به پایان رسید، رادیو آزادی رادیو اروپای آزاد گزارش‌های موثق به‌دست آورده است که تظاهرات ضد حکومت دیروز در حد اقل نه شهر ایران به شمول تهران ادامه داشته‌است.

تصاویر رسانه‌های اجتماعی از تهران گردهمایی‌های از تظاهر کننده‌گان را علیرغم حضور گستردۀ نیرو های امنیتی نشان می‌دهد.

رادیو فردا بخش فارسی رادیو آزادی گزارش‌های موثق را از منابع در ایران به‌دست آورد که تظاهرات ضد حکومتی شب گذشته در شهرهای تاکستان، اراک، مسجد سلیمان، مشهد، قزوین، رشت، لاهیجان و خمین ادامه داشته‌است.

تظاهرات ضد حکومتی شب گذشته در شهرهای تاکستان، اراک، مسجد سلیمان، مشهد، قزوین، رشت، لاهیجان و خمین ادامه داشته‌است.

در تظاهرات ضد حکومت در ایران که بیش از یک هفته می‌شود که ادامه دارد، طبق گزارش‌ها حداقل ۲۲ نفر کشته و بیش از ۱۷۰۰ نفر دیگر بازداشت شده‌اند.

این تظاهرات که نخست برای اعتراض بر افزایش قیمت مواد غذایی آغاز شد به تدریج به یک قیام ضد حکومتی مُبدل گردید و رژیم ایران را به یک چالش بزرگ روبه‌رو ساخته است.

در یک انکشاف دیگر، یک گروه متشکل از ۱۶ اصلاح طلب سرشناس در ایران برای رد این ادعای حکومت که می‌گوید این تظاهرات از سوی اجانب سازماندهی یا به تحریک آن‌ها به راه انداخته شده‌است که آنان درین مورد دیروز یک اعلامیه صادر کردند.

اعلامیه می‌گوید علیرغم این واقعیت که دشمنان ایران همیشه تلاش می‌کنند که از چنین رویداد‌ها استفاده جویی کنند، باید دانسته شود که هرگونه مداخله خارجی در صورتی‌که شرایط داخلی مهیا نباشد امکان پذیر نیست.

اعلامیه افزود که ادعای دست داشتن اجانب در این تظاهرات یک توهین به ایرانیان و چشم پوشی از عوامل اصلی این تظاهرات می‌باشد.

دست داشتن اجانب در این تظاهرات یک توهین به ایرانیان و چشم پوشی از عوامل اصلی این تظاهرات می‌باشد.

اعلامیه اصلاح طلبان آنچه را که مداخله امریکا به خصوص مداخله رئیس جمهور دونالد ترمپ در امور داخلی ایران می‌خوانند را محکوم کردند.

اکثریت کسانی که این اعلامیه را امضأ کردند مقامات سابق یا اعضای پارلمان دوران رئیس جمهوری محمد خاتمی اند که در سال‌های ۱۹۹۷ - ۲۰۰۵ بر سر اقتدار بودند.

ایرانیان خارج از کشور دیروز پیشروی سفارت‌های ایران در چندین شهر به شمول هاگ، برلین، هامبورگ، ستوکهولم، لندن و پاریس تظاهرات ضد حکومت انجام دادند.

XS
SM
MD
LG