لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

میاخیل: یک هیئت جهت تمدید اقامت مهاجرین افغان به پاکستان می‌رود


وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گوید که در پیوند به تصمیم اخیر پاکستان در مورد اخراج مهاجرین افغان، صحبت‌های غیر رسمی با مقامات آن‌کشور صورت گرفته و تلاش‌های نهاد‌های بین‌المللی نیز ادامه دارند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت روز یک‌شنبه «۲۴جدی۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که تلاش‌ها جریان دارند تا مدت اقامت مهاجرین افغان در پاکستان برای یک سال دیگر تمدید شود.

آقای میاخیل افزود، برای تمدید اقامت مهاجرین افغان یک هیئت متشکل از نماینده‌های کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان (UNHCR) و برخی نهاد‌های بین‌المللی دیگر عازم اسلام آباد می‌شود.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان
حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان

وی گفت:

"قرار است یک هیئت متشکل از نهاد‌های سازمان ملل به شمول «یو. ان. اِچ. سی. آر» به پاکستان سفر کند و با مقامات آن کشور در مورد فیصله اخیر ‌شان در قبال مهاجرین گفت‌وگو نماید و تلاش‌ها جریان دارند تا پاکستان در این زمینه تجدید نظر کند."

هم اکنون ۱.۴ میلیون افغان با سند اقامت در پاکستان زنده‌گی دارند.

این در حالیست که معیاد اعتبار اسناد قانونی اقامت مهاجرین افغان در پاکستان به تاریخ ۳۱ دسمبر سال ۲۰۱۷ میلادی خاتمه یافت.

کابینه پاکستان در پنجم جنوری فیصله کرد که مهاجرین پس از ختم ماه جنوری دوباره به کشور شان بازگشت کنند.

به دنبال آن، سفارت افغانستان در اسلام آباد گفت، مهاجرین افغان باید برای برگشت به افغانستان آماده‎گی‎های لازم را بگیرند.

وزارت امور مهاجرین و عودت کننده‎گان افغانستان می‎گوید، آماده‎گی‎ها را به‌خاطر برگشت احتمالی مهاجرین افغان از پاکستان روی دست گرفته‎‌است.

نماینده‌های پاکستان، افغانستان و UNHCR در ۳۰ نومبر سال گذشته میلادی در ترکیه توافق کرده بودند که مدت اقامت مهاجرین افغان در پاکستان برای یک سال دیگر تمدید شود.

نادر فرهاد سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان در کابل در مورد سفر این هیئت جزئیات نمی‌دهد اما می‌گوید بحث‌ها با پاکستان برای حل این مشکل جریان دارند.

نادر فرهاد سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان در کابل
نادر فرهاد سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان در کابل

وی افزود:

"عملاً ادارۀ «یو. ان. اچ. سی. آر» با مقامات حکومت افغانستان و پاکستان روی این مسئله بحث دارند و امیدواریم این بحث‌ها منجر به تمدید کارت پناهنده‌گان افغان به شش ماه یا یک سال شود."

از سوی هم هیلی ارشاد عضو کمیسیون امور مهاجرین ولسی جرگه می‌گوید که این اقدام پاکستان جنبه سیاسی دارد و می‌خواهد بالای حکومت افغانستان فشار وارد کند.

وی از مهاجرین افغان می‌خواهد که به‌خاطر حل دایمی این معضل، به افغانستان برگردند و در پیشرفت کشور شان سهم بگیرند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG