لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

جشن و پایکوبی به پیشواز از افتتاح پروژه "تاپی" در هرات


شهر هرات شام روز دوشنبه شاهد جشن و پایکوبی ده‌ها تن از باشنده‎گان این ولایت به پیشواز از افتتاح پروژه "تاپی" بود.

شرکت کننده‌گان با حمل پرچم‌های افغانستان و ترکمنستان از این برنامه استقبال کردند.

ابراهیم محمدی و عزیزالله شریفی دو تن از باشنده‌گان هرات می‌گویند:

"این جشن‌ها باعث می‌شود که ما فضای ناامن را از یاد ببریم و فضای امن را به وجود بیاوریم و این جشن‌ها باعث می‌شود که ما همدیگر پذیر باشیم، همدلی را در بین جامعه رواج بدهیم."

"امید که این پروژه شروع شود مردم به کار گماشته شوند، مردم بی‌کار هستند، رنج مردم کم شود، وقتی این پروژه از این‎جا بگذرد، شهر ما آباد می‌شود."

ذبیح‌الله اعزام از برگزار کننده‌گان این برنامه می‎گوید، آنان می‌خواهند با راه اندازی این پروگرام حمایت‌شان را از برنامه‌های اقتصادی حکومت وحدت ملی افغانستان ابراز کنند.

وی افزود:

"ما خواستیم به جهانیان نشان بدهیم که در کنار حکومت وحدت ملی و در کنار نیروهای امنیتی خود هستیم و در پروسه‌های اقتصادی و در همه حالات در کنار حکومت خود هستیم از پروژه‌های زیربنایی حمایت می‌کنیم."

پروژه "تاپی" گاز ترکمنستان را از طریق خاک افغانستان به پاکستان و سپس به هند انتقال می‌دهد.

قرار است با آغاز کار پروژه تاپی برای حدود ۵۰ هزار تن در افغانستان زمینه کار مساعد گردد و علاوه بر آن این کشور در هر سال از درک ترانزیت این پروژه ۵۰۰ میلیون دالر عاید به دست می‌آورد.

سید اسماعیل ایثار رحیمی یکی از کارشناسان اقتصادی در غرب افغانستان پروژه "تاپی" برای مردم افغانستان را با اهمیت توصیف می‌کند.

آقای رحیمی می‌گوید، تکمیل کار این پروژه به‌خاطر جلوگیری جوانان افغان جهت یافتن کار به کشورهای همسایه کاملاً مؤثر واقع خواهد شد.

وی افزود:

"این پروژه زمینه کار را به جوانان ما که سرگردان به مرزهای کشورهای همسایه هستند مساعد می‌سازد و این باعث خوشی می‌شود برای مردم ستم دیده و ستم کشیده افغانستان که به دنبال یک بهانه برای خوشی هستند."

جشن "تاپی" در شهر هرات در حالی برگزار می‌شود که مقامات محلی از آماده‌گی‌های کامل به‌خاطر افتتاح این پروژه سخن می‌زنند.

آنان می‌گویند که تا یک‌ ماه دیگر این پروژه از سوی رئیس جمهور افغانستان در ولایت هرات افتتاح خواهد شد.

به‌گفته مسئولین محلی در هرات، رئیس جمهور غنی در کنار افتتاح پروژه تاپی، پروژه انتقال برق ترکمنستان به پاکستان و خط آهن هرات-ترکمنستان را نیز افتتاح می‌کند.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG