لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۱

سفیر امریکا در کابل: قدرت از نور به والی جدید بلخ هرچه زودتر انتقال یابد


در ادامۀ تنش‎ها میان حکومت و عطا محمد نور، اکنون سفیر امریکا در کابل می‎گوید که از این وضعیت تنها تروریستان بهره می‎برند.

سفیر امریکا می‎گوید که در روشنایی قانون هرچه زودتر قدرت از عطا محمد نور والی پشین بلخ، به والی جدید باید به‌گونه مسالمت‌آمیز انتقال یابد.

جان باس روز پنج‌شنبه «۲۸ جدی ۱۳۹۶» در یک نشست خبری در کابل گفت که در انتقال قدرت در بلخ، خشونت جای ندارد.

جان باس
جان باس

باس گفت:

"ما باور داریم که این جنجال سیاسی و یا هم قدرت به‌گونه مسالمت‌آمیز از عطا محمد نور والی پشین بلخ به والی جدید صورت گیرد. این‌جا به خشونت‎های اضافی در جامعه هیچ جای وجود ندارد."

این در حالیست که روز گذشته مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا خواستار انتقال قدرت در بلخ به‌گونه مسالمت‌آمیز شده بود.

حزب جمعیت اسلامی افغانستان از اظهارات آقای پنس استقبال کرده‎است.

اما عطا محمد نور گفته‎است تا زمانی‎که مذاکرات میان حزب جمعیت و ریاست جمهوری افغانستان نتیجه ندهند، کرسی‌اش را ترک نخواهد کرد.

جزئیات مذاکرات میان این حزب و ارگ تا هنوز روشن نشده‎است.

رئیس جمهور غنی حدود یک ماه پیش استعفای عطا محمد نور از سمت ولایت بلخ را منظور کرد، اما به دنبال آن آقای نور این استعفا را منتفی خواند.

انتظار خادم
انتظار خادم

از سوی هم شماری از کارشناسان سیاسی از جمله انتظار خادم می‎گوید که انتقال قدرت در بلخ مهم است، اما باید به طرف‎ها قناعت داده شود.

وی در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

"با توجه به شرایط حساس کشور، باید مخالفین حکومت، مردم و جامعه جهانی قناعت داده شوند، فکر می‎کنم که این یک پروسه عامه است و هیچ کس نباید مخالفت کند و نیاز است که اهداف عمومی باشد."

آقای خادم می‎گوید، هرچند تغییر و تبدیل مأمورین حکومتی از صلاحیت‎های رئیس جمهور است، اما حکومت وحدت ملی بر اساس برخی توافقات ایجاد شده و نیاز است که برخوردها مطابق آن موارد صورت گیرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG