لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

کابل: در نشست شورای امنیت م.م به گزارش هیئت این شورا از افغانستان عمل شود


وزارت خارجه افغانستان از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل‌متحد خوشبین است و ابراز امیدواری می‎کند که در نشست شورای امنیت ملل متحد به گزارش اخیر هیئت این شورا از افغانستان عمل صورت گیرد.

صبغت احمد معاون سخنگوی این وزارت روز جمعه «۲۹جدی۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که نظر تمامی اعضای شورای امنیت ملل متحد در باره افغانستان مثبت است.

معاون سخنگوی این وزارت گفت، انتظار دارند تا مطابق گزارش اخیر هیئت این شورا در نشست شورای امنیت ملل متحد عمل صورت گیرد.

احمد: بسیار خوشبین هستیم.
احمد: بسیار خوشبین هستیم.

او افزود:

"ما بسیار خوشبین هستیم چون تمام اعضای شورای امنیت ملل متحد در یک روشنی اوضاع افغانستان قرار دارند و امید وار هستیم مطابق به گزارش هیئت شورای امنیت ملل که از افغانستان داشته، عمل صورت گیرد."

نشست دو روزه شورای امنیت سازمان ملل‌متحد ساعت ۹:۳۰ دقیقیه به وقت افغانستان در مقر این سازمان در شهر نیویارک برگزار خواهد شد.

قرار است در کنار مسایل دیگر، روی مبارزه با تروریزم، ثبات و امنیت، چگونگی نقش کشورهای آسیای میانه در پروسه صلح افغانستان و گزارش اخیر هیئت این شورا از افغانستان بحث شود.

یک هیئت به ریاست حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان در این نشست شرکت می‎کند.

حکومت افغانستان این نشست شورای امنیت را خیلی مهم می‎داند.

موضوع آماده‎گی برای بحث روی تامین صلح در افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، پس از آن نشر شد که یک هیئت شورای امینت سازمان ملل متحد در همین هفته از کابل دیدن کرد و با مقام‎های افغان ملاقات نمود.

هیئت ملل متحد در کابل
هیئت ملل متحد در کابل

ریاست جمهوری افغانستان به نقل از رئیس جمهور غنی در اعلامیه‎ای گفته‎است، آقای غنی برخی اسناد و شواهد در باره تحرک گروه‎های تروریستی به‌شمول داعش، فعالیت، آموزش و تمویل این گروه‎ها در بیرون از مرزهای این کشور را با این هیئت شریک کرده‎است.

در همین حال شماری از کارشناسان سیاسی از جمله قدرت الله زواک می‎گویند که اختصاص یافتن اوضاع افغانستان در نشست شورای امنیت ملل متحد بیانگر اینست که افغانستان در حلقات دیپلوماتیک بین المللی اهمیت ویژه کسب کرده‎است:

"این‎که شورای امنیت ملل متحد در باره افغانستان جلسه دایر می‎کند به این مفهوم است که افغانستان در حلقات دیپلوماتیک بین المللی اهمیت ویژه بدست آورده و موضوع صلح افغانستان به صلح و امنیت جهانی گره خورده‎است."

زواک از اعضای شورای امنیت ملل متحد می‎خواهد تا فشارهای نظامی را بالای تروریزم، حامیان شان بویژه پاکستان ازدیاد بخشند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG