لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۸

گوترش: مبارزه با تهدید تروریزم تنها مسئولیت حکومت افغانستان نیست


آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

یک مقام ارشد امریکا می‌گوید، این وضعیت که طالبان به گفت‌وگوهای صلح علاقه مندی نشان نمی‌دهند باید تغییر کند.

جان سالیوان معاون وزارت خارجه امریکا این سخن را دیروز جمعه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که در رابطه به افغانستان و آسیای مرکزی در نیویارک برگزار شده بود گفت.

آقای سالیوان افزود، در حالی‌که حکومت افغانستان علاقه‌مند آغاز مذاکرات با طالبان است، طالبان اما به گفته وی در مقابل تمایل نشان نداده‌اند.

جان سالیوان معاون وزارت خارجه امریکا
جان سالیوان معاون وزارت خارجه امریکا

وی افزود:

" این حقیقت را باید درک کنیم در حالی‌که حکومت افغانستان در علاقه مندی اش برای آغاز گفت‌وگوها با طالبان استوار بوده‌است، در مقابل از طرف طالبان علاقۀ در این مورد وجود نداشته‌است. این باید تغییر کند. برای خاتمه دادن به آن ما باید یک‌جا برای منزوی ساختن طالبان و از بین بردن منابع درآمد و تجهیز آن‌ها کار کنیم. باید با یک تعهد مشترک و قاطع نشان بدهیم که یگانه مکان که آن‌ها یعنی طالبان می‌توانند اهداف خود را به دست آورند، در میز مذاکره خواهد بود نه در میدان نبرد."

معاون وزارت خارجه امریکا در ادامه گفت، دیده شده‌است که بعضی از کشورهای مشخص با دنبال کردن استراتژی‌های غیر مؤثر تحت نام مبارزه با داعش به طالبان حمایت فراهم می‌کنند.

وی اما از کدام کشوری نام نبرد.

در این نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد از برخی کشورها از جمله قزاقستان، ازبکستان، تاجکستان، روسیه و کویت وزیران خارجه شان اشتراک کرده بودند.

در همین حال سرمنشی سازمان ملل متحد روی تقویت و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در خصوص مبارزه با تروریزم تأکید کرد.

آنتونیو گوترش گفت که مبارزه با تهدید تروریزم در منطقه تنها مسئولیت حکومت افغانستان نیست.

آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

وی گفت:

" حکومت افغانستان علیه افراطگرایی خشن، تروریزم و جنایت سازمان یافته مبارزه می‌کند. پاسخ‌دهی به این تهدید تنها مسئولیت حکومت افغانستان بوده نمی‌تواند. مبارزه مؤثر علیه تروریزم مستلزم همکاری منطقه‌ای و چند جانبه می‌باشد."

از سوی دیگر حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان که به نماینده‌گی از این‌کشور در این نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد شرکت کرده بود نیز روی مبارزه مشترک با تروریزم تأکید کرد:

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان
حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان

" خرسند هستیم که یاد آور می‌شویم که اهمیت حیاتی رسیده‌گی به مشکل مخفی‌گاه‌های منطقه‌ای تروریستان و پناه‌گاه‌های امن بیشتر از گذشته درک شده‌است. تجربه نشان داده که تروریزم همه ما را ضربه می‌زند و محو آن بالاتر از توان یک کشور است و در این راستا به تلاش همه جانبه نیاز است."

ملیحه لودهی سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت این سازمان صحبت کرد و برای ختم جنگ و خشونت در افغانستان روی گفت‌وگوهای صلح تأکید نمود.

ملیحه لودهی سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد
ملیحه لودهی سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد

وی گفت:

"بعد از ۱۷ سال جنگ این خیلی روشن است که نه حکومت افغانستان و شرکای نظامی‌اش و نه هم طالبان افغان در موقفِ استند که راه حل نظامی را بر یک دیگر تحمیل کنند. ما از طالبان می‌خواهیم که از خشونت دست بکشند و به گفت‌وگوها بپیوندند."

در این نشست بیشتر روی تقویت و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای تأکید شد و برخی از اشتراک کننده‌گان نگرانی‌های شان را در رابطه به حضور و فعالیت داعش در افغانستان و تولید مواد مخدر در این‌کشور ابراز کردند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از آن جلسۀ را برای بحث در مورد افغانستان و آسیای میانه برگزار کرد که یک هیئت این شورا اوایل هفته گذشته در سفر به کابل با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه این‌کشور و برخی دیگر از مقام‌های افغان روی وضعیت و مشکلات موجود در افغانستان بحث کرد.

XS
SM
MD
LG