لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

کمیتۀ امنیت ملی: پاکستان نباید مسئول شکست جمعی در افغانستان محسوب شود


بعد از انتقادات اخیر دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا که در نخستین روز سال جدید میلادی از طریق تویتر بر پاکستان شد، عکس‌العمل‌های مقامات پاکستانی ادامه دارند.

کمیتۀ امنیت ملی پاکستان که در مورد مسایل امنیتی و دفاعی این‌کشور تصمیم می‌گیرد روز سه شنبه گفت:

"پاکستان نباید مسئول شکست جمعی در افغانستان محسوب شود."

کمیتۀ امنیت ملی پاکستان بعد یک اجلاس اضطراری در مورد انتقادات دونالد ترمپ در یک اعلامیه گفته است:

"ملامت ساختن متحدان در رسیدن به هدف صلح پایدار در افغانستان و منطقه کمک نمی‌کند."

این در حالیست که در یک اعلامیۀ دفتر شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان گفته شده‌است:

"پاکستان با وصف این اتهامات غیر موجه، به پروسۀ صلح به رهبری افغان‌ها متعهد باقی می‌ماند."

در اعلامیۀ دفتر صدراعظم پاکستان ادعا شده‌است که آزمون‌های اساسی در افغانستان زورآزمایی‌های سیاسی، فساد گسترده، افزایش مواد مخدر و خارج شدن مناطق از کنترول حکومت به شمار می‌روند.

شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان
شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان

به‌گفته شاهد خاقان عباسی، گروه‌های مختلف تروریستی بین‌المللی در افغانستان پناهگاه ساخته، برای منطقه و کشورهای همسایه تهدید را به وجود آورده اند.

گرچه حکومت افغانستان در مورد این ادعای پاکستان تا اکنون تبصره نکرده، اما در گذشته این‌گونه اتهامات پاکستان را رد کرده‌است.

کابل در عوض اسلام‌آباد را به حمایت و دادن پناه‌گاه‌های امن برای شورشیانی متهم می‌کند که در افغانستان بالای اهداف حکومتی و ملکی حمله می‌کنند.

در اوایل روز سه‌شنبه پاکستان دیوید هیل سفیر امریکا در اسلام‌آباد را برای توضیحات در مورد اظهارات اخیر دونالد ترمپ فرا خواند.

مقامات پاکستان در این مورد از ارائه جزئیات خودداری کرده‌اند.

دونالد ترمپ در نخستین روز سال جدید میلادی از طریق تویتر نوشت، در ۱۵ سال گذشته پاکستان ۳۳ میلیارد دالر کمک امریکا را دریافت کرده، در بدل آن به غیر دروغ و فریب هیچ‌کار دیگر نکرده‌است.

درست چند ساعت بعد از اعلامیۀ کمیته امنیت ملی پاکستان، نیکی هیلی سفیر ایالات متحدۀ امریکا در سازمان ملل‌متحد به خبرنگاران گفت، امریکا ۲۵۵ میلیون دالر مساعدت به پاکستان را به حالت تعلیق قرار داد و دلیل آن‌ هم معلوم است.

نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل متحد
نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل متحد

نیکی هیلی گفت:

"پاکستان از سال‌ها به این‌سو بازی دوگانه کرده‌است. آن‌ها با ما کار کرده، در عین حال به تروریستانی پناهگاه امن داده‌اند که در افغانستان بالای ما حمله می‌کنند. برای ادارۀ کنونی امریکا این بازی قابل پذیرش نیست. ما انتظار مبارزه با تروریزم و سایر همکاری‌ها را از پاکستان داریم."

نیکی هیلی هم‌چنان گفته‌است، در حالی‌که پاکستان به تمویل و جا دادن تروریستان ادامه می‌دهد، برای جلوگیری از آن رئیس جمهور ترمپ تا حد زیاد به اتخاذ اقدامات آماده است.

نیکی هیلی تأکید کرده‌است، تعلیق کمک‌های امریکا با پاکستان با موقف آن‌کشور در قبال شهر بیت‌المقدس در برابر امریکا، ارتباط ندارد، بلکه صرف با مسئله تأمین پناه‌گاه‌های امن برای تروریستان در داخل قلمرو آن‌کشور مرتبط است.

اما چین از پاکستان حمایت کرده است.

سخنگوی وزارت خارجۀ این‌کشور گفته‌است، پاکستان با تلاش‌های بین‌المللی بر ضد تروریزم همکاری کرده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG