لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۵

اسلام آباد در برابر اقدامات اخیر امریکا چه خواهد کرد؟


در جریان ۱۶ سال گذشته با وصف صدها حمله طیارات بی پیلوت، کشته شدن اسامه بن لادن در قلمرو پاکستان و اتهامات حمایت از تروریزم، روابط بین امریکا و پاکستان به حدی خراب نشد که اسلام آباد مسیر اکمالات هوایی را روی امریکا مسدود کند.

آژانس خبری اسوشیتد پرس می‌نویسد، اگر پاکستان این کار را بکند، نه تنها مبارزۀ ائتلاف به رهبری امریکا با طالبان زیانمند خواهد شد، بلکه احتمال آن وجود دارد امریکا و پاکستان در وضعیت جنگ قرار بگیرند.

به نوشته آژانس گرچه این کار ناممکن به نظر می‌رسد، اما برخی مقامات و کارشناسان امریکایی به این عقیده‌اند که با در نظرداشت توانایی پاکستان در تعیین سرنوشت طولانی ترین جنگ تاریخ امریکا، در حالی‌که رئیس جمهور دونالد ترمپ صدها میلیون مساعدت را به پاکستان متوقف ساخته‌است، اسلام آباد در برابر این اقدامات چه می‌تواند بکند؟

ریچارد اولسن سفیر سابق امریکا در پاکستان
ریچارد اولسن سفیر سابق امریکا در پاکستان

اسوشیتد پرس از قول ریچارد اولسن سفیر سابق امریکا در پاکستان می‌نویسد که گفته‌است: "بر اساس برخی نظریات، امریکا برای پیروزی همۀ امکانات را دارد، اما در عین حال هیچ چیز ندارد، چانس پیروزی پاکستان، بیشتر از امریکاست."

الیس ویلز سرپرست معاونیت وزارت خارجۀ امریکا در امور آسیای جنوبی در جریان مسافرت اخیر اش به اسلام آباد گفت، هر دو کشور می‌خواهند از ایجاد فاصله در روابط جلوگیری کنند.

به نوشتۀ اسوشیتد پرس، امریکا نه تنها برای جلوگیری از جنگ، بلکه در زمینۀ صلح با طالبان نیز به همکاری پاکستان نیاز دارد.

با آن‌که جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده گفته‌است، امریکا انتظار ندارد که پاکستان راه اکمالاتی را مسدود بسازد، اما به گفته یک مقام ارشد قصر سفید که از افشای نامش خودداری شده‌است، امریکا در جستجوی راه‌های متبادل برای اکمالات نیروها در افغانستان است.

این مقام گفته‌است، اگر پاکستان راه اکمالات را مسدود هم کند، امریکا نیازهای لوژستیک در افغانستان را مرفوع می‌سازد، ولی با دشواری‌های جدی مواجه خواهد شد.

پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) از تبصره در این مورد خودداری کرده، اما گفته‌است، پلان گذاران نظامی روی یافتن راه‌های مختلف اکمالاتی کار می‌کنند.

خانۀ اسامه بن لادن در پاکستان.
خانۀ اسامه بن لادن در پاکستان.

در سال ۲۰۱۱ میلادی درست چند ماه بعد از کشته شدن اسامه بن لادن رهبر سابق شبکۀ القاعده در داخل قلمرو پاکستان، ۲۴ نظامی پاکستانی در نتیجۀ بمبارد نیروهای امریکایی کشته شدند و پاکستان مسیر اکمالات زمینی را به روی اردوی امریکا مسدود ساخت.

دیوید سیدنی کارمند سابق پنتاگون که در آن زمان برای یافتن راه‌های متبادل اکمالاتی کار می‌کرد می‌گوید، با این اقدام روابط واشنگتن و اسلام آباد به پائین ترین سطح آن رسید و مصارف عملیات لوژستیکی نیروهای امریکایی ۵۰ درصد افزایش یافت.

این منازعه با معذرت خواستن اردوی امریکا حل شد.

ولی دیوید سیدنی می‌گوید، با این قضیه اقتصاد پاکستان به خصوص شبکۀ ترانسپورتی آن که در کنترول نظامیان آن‌کشوراست، نیز سخت صدمه دید.

آژانس خبری اسوشیتد پرس می‌نویسد، شاید روی همین دلیل است که پاکستان هیچ‌گاهی مسیر اکمالات هوایی را به روی اردوی امریکا مسدود نساخت.

اردوی امریکا از این مسیر برای اکمالات اسلحه و مهمات از منطقۀ خلیج به افغانستان و پرواز طیارات کشفی و رزمی استفاده می‌کند.

این در حالیست که برخی نماینده‌گان کانگرس امریکا خواستار وضع تحریم‌ها بالای ادارات استخباراتی و آن مقامات پاکستانی شده‌اند که به حمایت از گروه‌های مسلح افراطی متهم اند.

آن‌ها هم‌چنان خواسته‌اند تا پاکستان از لیست متحدان امریکا خارج ساخته شود.

ولی تعداد دیگر نماینده‌گان کانگرس امریکا به این باور اند که احتمال دارد تهدید کردن پاکستان نتیجۀ برعکس در قبال داشته باشد.

XS
SM
MD
LG