لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۰

دانفورد: از تعهد‌اتم برای روابط خوب میان امریکا و پاکستان عقب نشینی نمی‌کنم


جوزف دانفورد لوی درستیز قوای مسلح امریکا
جوزف دانفورد لوی درستیز قوای مسلح امریکا

در حالی‌که مقام‌های امریکایی اخیراً پاکستان را به‌خاطر حمایت از گروه‌های شورشی مسلح مستقر در خاک آن‌کشور شدیداً مورد انتقاد قرار داده‌اند، لوی درستیز امریکا به تازه‌گی گفته‌است که کشورش هنوز هم متعهد به روابط میان واشنگتن و اسلام‌آباد است.

روابط میان واشنگتن و اسلام‌آباد اخیراً به تیره‌گی گرائیده‌است، زیرا اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا از پاکستان به گونۀ جدی خواسته‌است تا علیه گروه‌های مسلح مستقر در آن‌کشور اقدامات جدی کند.

اما جنرال جوزف دانفورد لوی درستیز اردوی امریکا روز گذشته در بروکسل به گروهی از خبرنگاران گفت که او از تعهد‌اش برای روابط خوب میان امریکا و پاکستان عقب نشینی نخواهد کرد.

قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان
قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان

پیش از این قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان به جنرال جوزف ووتل فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده امریکا گفته بود که انتقاد رئیس جمهور امریکا از پاکستان تمام مردم کشورش را مأیوس ساخته‌است.

جنرال جوزف دانفورد که به‌گفتۀ خبرگزاری رویترز در مورد روابط با پاکستان محتاطانه صحبت می‌کرد گفت که او و جنرال ووتل گفت‌وگو با اردوی پاکستان را ادامه خواهند داد.

به‌گفته آقای دانفورد، جیمز میتس وزیر دفاع امریکا نیز در این گفت‌وگو‌ها شامل است.

لوی درستیز امریکا گفت که نمی‌خواهد بیشتر روی روابط با اسلام‌آباد صحبت کند، زیرا روابط میان دو کشور بهبود خواهد یافت.

این در حالیست که الیس ویلز سرپرست معاونیت وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه طی یک سفر رسمی وارد اسلام‌آباد شد.

او در دیدار با تهمینه جنجوعه معاون وزارت خارجه پاکستان، همکاری آن‌کشور را برای پیروزی نیروهای امریکایی در افغانستان بسیار مهم عنوان کرد.

الیس ویلز و تهمینه جنجوعه
الیس ویلز و تهمینه جنجوعه

وزارت خارجه پاکستان با نشر یک اعلامیه گفته‌است که تهمینه جنجوعه معاون وزارت خارجه پاکستان برای این دیپلومات امریکایی، در مورد اقدامات کشورش در برابر تروریزم معلومات داده و آن را برای امنیت منطقه مهم دانسته‌است.

در اعلامیه هم‌چنان آمده‌است که اقدامات پاکستان در برابر تروریزم نتیجه مثبت را جهت تأمین صلح و ثبات در این کشور و منطقه خواهد داشت.

در همین حال سفیر افغانستان در اسلام‌آباد نیز با الیس ویلز سرپرست معاونیت وزارت خارجه امریکا دیدار کرده‌است.

حضرت عمر زاخیلوال در صفحه تویترش نوشته که او با این مقام امریکایی روی روابط افغانستان با پاکستان، پروسه صلح، مهاجرین افغان و چند موضوع مهم دیگر گفت‌وگو کرده‌است.

اما آقای زاخیلوال جزئیات بیشتر ارائه نکرده‌است.

واشنگتن اخیراً اعلام کرد که کمک امنیتی ۲ میلیارد دالر با پاکستان را تا زمانی به حال تعلیق در می‌آورد که اسلام‌آباد اقدامات جدی علیه گروه‌های تروریستی مستقر در خاک آن‌کشور را روی دست نگیرد.

روابط میان واشنگتن و اسلام‌آباد از آغاز کار اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا چندان خوب نیست.

دونالد ترمپ اواخر ماه آگست ۲۰۱۷ میلادی در جریان اعلام استراتژی کشورش برای افغانستان و جنوب آسیا نیز از پاکستان به‌عنوان کشوری نام برده بود که از گروه‌های شورشی که بالای نیروهای امریکایی و افغان حملات را انجام می‌دهند، حمایت می‌کند.

اما پاکستان همواره ادعا‌ها از حمایت گروه‌های شورشی مستقر در آن‌کشور را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG