لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

احمدزی: امریکا تا محو تروریزم باید در افغانستان باقی بماند


در حالی‌که امریکا بیشتر از همه جنگ طولانی تاریخ را در افغانستان به پیش می‌برد، هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید که امریکا مکلف است تا تهدید تروریزم را در این کشور و منطقه از بین ببرد.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه می‌گوید که هدف از آمدن امریکا به افغانستان مبارزه با تروریزم بوده و باید آنرا تعقیب کند.

آقای احمدزی روز شنبه «۷دلو۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، از یک طرف این نظر هم در مورد جنگ افغانستان نادرست است که امریکا ناکام بوده‌است، بلکه این‌کشور برخی دست آورد‌های هم داشته است.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگۀ افغانستان
محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگۀ افغانستان

وی می‌گوید:

"امریکا مکلف است که تا زمانی در افغانستان باقی بماند که تروریزم در این کشور ختم نشده‌است، زیرا آن‌ها در زمان مجاهدین نیز افغانستان را نادیده گرفته و اشتباه کرده بودند، در مجالس با ما این گفته شده‌است دیگر سیاسیون و نظامیان و مقامات ملکی‌شان این اشتباه را تکرار نمی‌کنند، حالا امریکا مکلف است که در افغانستان باقی بماند."

وی این اظهارات را در عکس‌العمل به نظر شماری از امریکایان بیان کرد که گفته‌اند ما در افغانستان جنگ را برنده شده نمی‌توانیم و حیرانیم که پس ما چرا آنجا حضور داریم.

روزنامه نیوریارک تایمز به نقل از یک گروهی محققین و شماری از نظامیان امریکایی در مورد افغانستان نوشته‌است که ایالات متحده امریکا نه در این جنگ برنده می‌شود و نه هم در آن شکست می‌خورد و این یک حالت خوب نیست.

روزنامه می‌گوید که تنها حکومت ترمپ با این پرسش‌ها روبه‌رو نیست، بلکه پیش از این نیز چنین پرسش‌های موجود بوده که به آن دو جواب داده شده‌است.

ختم القاعده و محفوظ بودن سلاح اتُمی پاکستان.

حضور ۱۷ساله امریکا در افغانستان در تاریخ امریکا طولانی‌ترین جنگ است که امریکایان از آن انتقاد می‌کنند.

در این حال شماری از کارشناسان سیاسی افغان می‌گویند که وارد کردن فشار بیشتر بالای تمویل کننده‌گان تروریستان می‌تواند به این نگرانی امریکایان پایان بخشد.

شهزاده مسعود یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت که در کنار فشارها، تلاش صادقانه برای صلح نیز امریکا را به موفقیت می‌رساند.

شهزاده مسعود کارشناسان مسایل سیاسی
شهزاده مسعود کارشناسان مسایل سیاسی

وی افزود:

"بهترین موضوع این است که امریکا بالای کسانی فشار وارد کند که مخالفین حکومت افغانستان را تمویل و تجهیز می‌کنند که آنهم پاکستان کشور همسایه ماست، هرگاه آنان بالای پاکستان به خصوص اداره‌ استخبارات آن کشور عملاً فشاروارد کند به این گونه شده می‌تواند که در پالیسی پاکستان تغییر بیاید و آن کشور برای حل صلح آمیز همکاری کند."

وی می‌گوید که تجربه ۱۵سال گذشته این را ثابت کرده‌است که تنها تمرکز بالای جنگ در افغانستان نمی‌تواند نگرانی‌های موجود در مورد این جنگ طولانی را از بین ببرد.

این در حالیست که اخیراً امریکا بارها بالای پاکستان انگشت انتقاد گرفته و از افزایش فشارها بالای آن کشور سخن گفته‌است، اما آقای مسعود می‌گوید که برای بیرون رفت از حالت گنگ‌جاری باید همه چیز در عمل ثابت گردد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG