لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

وزارت خارجه: پاکستانی‌ها پذیرفتند که طالبان و شبکه حقانی گروه‌های تروریستی اند


وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، پاکستانی‌ها پذیرفته‌اند که طالبان و شبکه حقانی گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تروریستی اند و در کنار گروه‌های تروریستی دیگر جا داده خواهند شد.

در ادامۀ سفر هیئت مقامات افغانستان و پاکستان قرار است یک هیئت از کابل به‌تاریخ ۹ فبروری به اسلام‌آباد برود و روی مبارزه با تروریزم، همکاری در صلح، کاهش خشونت‌ها، برگشت تدریجی مهاجرین و همکاری اقتصادی گفت‌وگو کنند.

صبغت احمد معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، پاکستان در این زمینه آماده‌گی نشان داده و حکومت افغانستان امیدوار است که از این نشست نتایج چشم‌گیر حاصل شود.

آقای احمد گفت، نشست که در کابل میان هیئت دو کشور صورت گرفت، پیشرفت وجود داشت و مقامات پاکستانی پذیرفتند که طالبان و شبکه حقانی گروه تروریستی اند و در کنار گروه‌های تروریستی دیگر جا داده خواهند شد.

او افزود:

"ما امیدوار هستیم به نتایجی که در کابل دست یافتیم، نشست پاکستان هم به همین شکل پیش برود. البته این بار وضعیت متفاوتر است، زیرا پاکستان برای نخستین بار پذیرفته است که طالبان و شبکه حقانی گروه تروریستی است و در پهلوی گروه‌های تروریستی دیگر مانند القاعده و داعش قرار خواهد گرفت."

پیش از این، معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی و ویس برمک وزیر امور داخله به پاکستان رفتند و اسناد چگونگی حملات اخیر در کابل را به مقامات آن کشور شریک کردند.

بعد از حملات اخیر مرگبار بالای هوتل انترکانتیننتال و چهارراهی صدارت کابل، در آغاز همین هفته یک هیئت پاکستان به ریاست تهمینه جنجوعه معین وزارت خارجۀ این‌کشور به کابل آمد و با نماینده‌های افغانستان به رهبری حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه افغانستان در پایان نشست گفته بود، در این نشست پیشرفت‌های صورت گرفته و هر دو طرف روی برخی موارد به توافق رسیده اند.

قرار است مقام‎های افغان و پاکستانی در چهارچوب نشست موسوم به پلان عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبسته‌گی به تاریخ نهم و دهم ماه فبروری در اسلام‌آباد دیدار کنند.

هرچند به‌گفته حکومت افغانستان، پاکستان در کابل برای مبارزه مشترک علیه تروریزم و احترام متقابل هر دو کشور تعهد نمود، اما از دو شب قبل به این‌سو حملات راکتی نظامیان پاکستان در ولایت کنر بار دیگر آغاز شده است.

از دو شب قبل به این‌سو حملات راکتی نظامیان پاکستان در ولایت کنر بار دیگر آغاز شده است.

در همین حال، محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه می‌گوید، به نتایج این سفرها خوشبین نیست، زیرا به‌گفته وی پاکستان تا هنوز با افغانستان صادق نبوده است.

آصف صدیقی
آصف صدیقی

او افزود:

"این سفرها هیچ نتیجه نداشته جز ضیاع وقت بوده‌است، حتی در اوج تنش‌ها بحث صلح بلند شده وقتی ما به روند صلح تمرکز کردیم آن‌ها انتقام گیری کردند و جنگ را شدت بخشیدند."

به‌گفته آقای صدیقی، تا زمانی‌که فشارهای جامعه جهانی به‌ویژه سازمان ملل‌متحد بالای پاکستان بیشتر نشود، پاکستان هیچ زمانی در سیاست‌اش در قبال افغانستان صداقت نخواهد کرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG