لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۳

مقامات: بیش از ۳۰ هزار شاگرد در جوزجان از درس و تعلیم محروم اند


با آغاز سال جدید تعلیمی بیشتر از ۳۰ هزار شاگرد در ولایت جوزجان از درس و تعلیم محروم مانده‌اند.

امروز شنبه «۴ حمل ۱۳۹۷» سال تعلیمی جدید در ولایت جوزجان نیز مانند دیگر ولایات کشور با نواختن زنگ مکتب آغاز گردید.

عبدالحی یشین رئیس معارف ولایت جوزجان در محفلی‎که به همین مناسبت در صحن لیسه ابن یمین شبرغانی ترتیب یافته بود صحبت می‎کرد با ابراز نگرانی از بسته شدن ده‎ها باب مکتب در این ولایت به حاضرین گفت، وقتی‎که محیط درسی در محل مساعد نشود آینده کیفیت معارف چگونه خواهد شد.

وی افزود:

"ما امروز از کیفیت و پیشرفت معارف صحبت می‌کنیم ولی در حال حاضر ۴۶ باب مکتب در ولسوالی درزاب و ۲۲ باب مکتب در ولسوالی قوش تپه غیر فعال است. تمام مواد درسی مکاتب به تاراج رفته و ما در مکاتب میز و چوکی نداریم."

یشین به ادامه صحبت هایش افزود، بسیاری از خانواده‎ها ولسوالی درزاب و قوش تپه را ترک کرده‎اند و باقی مانده خانواده‎ها نیز به علت تهدید شورشیان فرزندان شان را به مکاتب روان نمی‎کنند.

با این حال استاد عبدالحلیم نماینده معلمین ولایت جوزجان به رادیو آزادی گفت، تمام مکاتب این دو ولسوالی تحت اداره و کنترول گروه داعش قرار دارد و معلمین و شاگردان نمی‎توانند به مکتب بروند.

وی گفت:

"تقاضای ما از دولت همین است که زمینه تحصیل را برای اولاد این سر زمین مساعد سازد تنها عملیات شبانه و هوایی برای نابودی هراس افگنان کفایت نمی‌کند بلکه هدایت جدی به نیروهای امنیتی زمینی داده شود تا زمینه تحصیل برای اولاد مردم مساعد شود."

شماری از شاگردان مکاتب شهر شبرغان که امروز جوقه جوقه بسوی مکتب روان بودند از آغاز سال تعلیمی جدید استقبال می‌کردند ولی آن‌ها نیز مانند استادان شان از دولت خواهان توجه جدی برای امنیت مکاتب شان شدند.

روح الله شاگرد لیسه ابن یمین شبرغانی در زمینه چنین گفت:

"امروز ما شاگردان مکتب لیسه ابن یمین بسیار خوش هستیم که مکتب ما شروع شد ولی ما شاگردان از بسته شدن مکاتب ولسوالی‌ها بسیار نگران هستیم که مبادا روزی مکتب ما هم بسته شود. از این لحاظ از دولت می‌خواهیم در آینده ما جوانان از درس و تعلیم باز نمانیم."

معارف ولایت جوزجان بیشتر از۴۰۰ باب مکتب دارد که در آن حدود دوصد هزار شاگرد مشغول آموزش اند که به گفته مسئولان ۴۵ درصد آنان را شاگردان اناث تشکیل می‎دهند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG