لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۶

وزرای داخله، دفاع و رئیس امنیت ملی افغانستان به ولسی جرگه استجواب شدند


ولسی جرگه افغانستان از وضعیت امنیتی در این کشور ابراز نگرانی می‎کند.

این جرگۀ افغانستان در پی افزایش نا امنی‎ها در این کشور، وزرای داخله، دفاع و رئیس عمومی امنیت ملی را به جلسه عمومی این جرگه استجواب کرد.

شماری از اعضای این جرگه انتقاد دارند که نهادهای کشفی و استخباراتی در جلوگیری حملات انتحاری و انفجاری کوتاه آمده‎اند.

اما محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی به دلیل آنچه وی مصروفیت‎های کاری خوانده‎است، به نشست حاضر نگردید و به معاون وی نیز اجازه سخنرانی داده نشد.

همایون همایون معاون اول این جرگه که ریاست نشست عمومی روز چهارشنبه «۰۸ حمل ۱۳۹۷» را نیز به عهده داشت، وضعیت امنیتی افغانستان را وخیم خواند و گفت که دراین زمینه مسئولان امنیتی باید برنامه‎های منظم عملیاتی را روی دست گیرند.

همایون همایون
همایون همایون

او افزود:

"در وضعیت بحرانی افغانستان که در بیشتر ولایات و مرکز حملات انتحاری صورت می‎گیرد و در برخی ولسوالی‎ها وضعیت در حالت بدی قرار دارد در عین حال سیاسی شدن برخی نهادهای امنیتی موضوعاتی است که در پیوند به آن از شما دعوت شده‎است."

نا امنی‌های رو به افزایش در کابل و برخی ولایت‌های دیگر، افزایش حملات مخالفان مسلح دولت، موجودیت افراد مسلح غیر مسئول در برخی شاهراه‌ها، قتل، دزدی، کم بودن تجهیزات و پرسونل در برخی پوسته‌های امنیتی و برخی موارد دیگر از نگرانی‎های اعضای این جرگه است.

شاه گل رضایی یک عضو ولسی جرگه نیز نگرانی مشابه را مطرح می‎کند و می‎پرسد که چرا پیش از انجام حملات تروریستی از آن جلوگیری صورت نمی‎گیرد؟

رضایی: ما شاهد ورود موتربم‎ها در شهرهای افغانستان و حملات انتحاری و انفجاری هستیم.
رضایی: ما شاهد ورود موتربم‎ها در شهرهای افغانستان و حملات انتحاری و انفجاری هستیم.

خانم رضایی افزود:

"وظیفه نهادهای استخباراتی و کشفی چیست در حالی‎که ما شاهد ورود موتربم‎ها در شهرهای افغانستان و حملات انتحاری و انفجاری هستیم؟ اما هیچ‎گونه کشف و اقدام و تدبیر پیش از حادثه صورت نمی‎گیرد. این سلسله کشتارها تا کی ادامه خواهد یافت و مشخصاً تدابیر و اقدامات شما برای جلوگیری از این کشتارها چیست."

نتوانستیم به این پرسش‎ها، پاسخ طارق‌شاه بهرامی وزیر دفاع و ویس احمد برمک وزیر داخله را به دست آوریم چون جلسه پس از مطرح کردن پرسش‎های اعضای ولسی جرگه به خواست آقای بهرامی سری اعلان شد.

مقامات امنیتی پیش از این بارها گفته‎اند که حملات و تحرکات مخالفان مسلح در سال گذشته خورشیدی شدید بوده، اما تأکید کرده‎اند که نیروهای امنیتی عملیات‎های گسترده‎ای را بر ضد آنان راه اندازه کرده و تلاش‎های شان همچنان ادامه دارند.

اما همچو اظهارات مقامات امنیتی برای اعضای ولسی جرگه و مردم عام قناعت‌بخش نبوده و پس از حملات انتحاری و انفجارها آنان همواره مسئولان امنیتی را به کم‌کاری و ناتوانی متهم کرده‎اند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG