لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

کمیسیون انتخابات: روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان قناعت بخش نیست


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، روزانه حدود ۶۰ تا ۷۵ هزار تن برای انتخابات ولسی جرگه و شورای‌های ولسوالی‌ها ثبت نام می‌کنند.

سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر این کمیسیون هر چند می‌پذیرد که تا کنون روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان قناعت بخش نبوده اما ابراز امیدواری می‌کند که در روزهای آینده این پروسه تسریع یابد.

آقای هاشمی روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت، تا کنون بیش از ۶ صد هزار تن ثبت نام کرده‌اند.

سید حفیظ الله هاشمی
سید حفیظ الله هاشمی

وی گفت:

"هر چند این پروسه زیاد قناعت کننده نیست اما نسبت به روزهای اول بهتر شده‌است، در روزهای اول مردم کمتر مراجعه می‌کردند اما اکنون هر روز ما ۶۰ تا ۷۵ هزار تن را ثبت نام می‌کنیم."

آقای هاشمی هم‌چنان گفت، کمیسیون برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان مشخص‌اش آمادگی دارد و هیچ مشکل در این زمینه موجود نیست.

وی می‌گوید، برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از همین اکنون کار‌ها آغاز شده و در زمینه بودجه آن نیز نگرانی ندارند.

قرار است انتخابات ولسی جرگه و شورای‌های ولسوالی‌ها در ۲۸ میزان سال روان برگزار شود.

زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مشخص نشده اما روز گذشته رئیس جمهور غنی در یک نشست در کابل گفت، این انتخابات پیش از ماه جوزای سال ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

این در حالیست که شماری از کارشناسان می‌گویند، نا امنی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به این پروسه چالش بزرگ شمرده می‌شود.

گل احمد کمین کارشناس امور انتخاباتی می‌گوید، حکومت در کنار سخن زدن، برای برگزاری بهتر انتخابات باید محیط مناسب را فراهم کند.

وی گفت:

"برای انتخابات شرایط مهم است که در آن امنیت، آگاهی عامه، حمایت متحدان خارجی افغانستان و نظارت جدی باشد، اگر در این بخش‌ها حکومت دقت نکند فکر می‌کنم که نتیجه انتخابات هم خوب نخواهد بود."

از سوی هم محمداگل مجاهد کارشناس امنیتی با اشاره به حملات اخیر بالای مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان و توزیع تذکره می‌گوید، برگزاری انتخابات یک آزمون بزرگ برای حکومت است.

به گفته وی، با وجود تعهدات مکرر حکومت، دیده می‌شود که در برابر پروسه ملی انتخابات مشکلات امنیتی موجود است و این وضعیت به گفته وی بدون شک که تأثیرمنفی بالای انتخابات آینده خواهد گذاشت.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG