لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

مخالفین مسلح بالای یک مرکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در بادغیس حمله کردند


مقامات بادغیس می‌گویند، طالبان مسلح هشت تن از نیروهای اردوی ملی را در یک مرکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در حومۀ شهر قلعه مرکز ولایت بادغیس به قتل رسانده و سه تن دیگر را زخمی کردند.

در یک ماه اخیر این دومین حملۀ مسلحانه طالبان بالای مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس است.

عبدالعزیز بیگ رئیس شورای ولایتی بادغیس در یک تماس تیلیفونی به رادیو آزادی گفت، طالبان مسلح شب گذشته بالای یک مرکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در منطقه لامان این ولایت حمله کردند که در نتیجه ۸ تن از نیروهای اردوی ملی کشته، سه تن زخمی و یک تن دیگر‌ شان لادرک می‌باشد.

وی افزود:

"شب گذشته بالای یک سایت انتخاباتی بالای مکتب لامان دشمن حمله کرده‌است که بدبختانه ۸ تن از نیروهای اردوی ملی ما شهید می‌شوند، سه تن‌شان زخمی و یک تن دیگر لادرک است."

مقامات امنیتی در این ولایت حاضر به پاسخگویی در این مورد نیستند.

اما رئیس شورای ولایتی وضعیت امنیتی در بادغیس را شکننده می‌خواند.

عبدالعزیز بیگ رئیس شورای ولایتی بادغیس گفت، شب گذشته یک پوسته پولیس در ولسوالی مُقر این ولایت به دست طالبان سقوط کرده‌است.

افزایش تحرکات طالبان بالای پوسته‌های امنیتی و مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در بادغیس مردم را برای شرکت در این پروسه به تردید انداخته‌است.

شمیل احمد مشعل و حبیب‌الله فاروقی دو تن از فعالین مدنی در ولایت بادغیس به رادیو آزادی گفتند:

"مردم بادغیس به این فکر می‌کنند که رفتن به مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان بازی با مرگ است و این وضعیت تأثیرات بدی بر روحیه مردم گذاشته و حتی مردم نمی‌خواهند که برای شرکت در انتخابات کارت بگیرند."

"در این اواخر حملات طالبان بالای بسیاری از مناطق شدت یافته و من فکر می‌کنم که نیروهای امنیتی و مقامات امنیتی پلان منظمی برای مهار کردن حملات طالبان ندارند."

گفته شده‌است که از ۲۰ روز به این‎سو مقامات ارشد امنیتی در قول اردوی ۲۰۷ ظفر به‎خاطر مشکلات امنیتی به ولایت بادغیس رفته‎اند، اما رئیس شورای ولایتی می‎گوید موجودیت این افراد نتوانسته امنیت به این ولایت را برگرداند.

وی گفت:

"با موجودیت قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر، قوماندان زون ۶۰۶ انصار، نیروهای حمایت قاطع و کماندو که در مرکز ولایت بادغیس حضور دارند، اما نتوانسته‌اند به مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان و پوسته‌های امنیتی که از سوی طالبان تهدید می‌شوند، کدام کمک را انجام دهند. طی ۲۰ روزی که این مقامات به بادغیس هستند، نتوانسته‌اند از طریق حملات هوایی و زمینی‌شان کدام ضربات را به دشمن وارد کنند."

حدود دو هفته قبل طالبان بالای یک مرکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در منطقه باغبانان در حومۀ شهر قلعه نو مرکز این ولایت حمله کردند که در نتیجه ۹ تن از نیروهای اردوی ملی کشته شدند.

در حال حاضر مناطق گلچین و لنگر ولسوالی قادس به دست طالبان مسلح اند.

طالبان این مناطق را حدود ۲۰ روز قبل از چنگ نیروهای امنیتی خارج کردند و تا کنون تحت کنترول‌شان قرار دارند.

رئیس شورای ولایتی انتقاد می‌کند که نیروهای امنیتی کدام برنامۀ برای پس‌گیری این مناطق روی دست ندارند.

گروه طالبان مسلح تا کنون این مورد چیزی نگفته‌است.

گزارش: شاه‌پور صابر

مرتبط

XS
SM
MD
LG