لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

هاشمی: بحث‌ها روی نگرانی‌ها در پیوند به نصب استیکر در تذکره‌ها آغاز شده‌اند


پس از گذشت حدود سه هفته از روند ثبت نام رأی‌دهنده‌ها در مراکز ولایات و نگرانی‌های باشنده‌های مناطق ناامن از نصب استیکرها در تذکره‌های تابعیت، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید تلاش‌های تازه را برای رفع نگرانی‌های مردم از این ناحیه آغاز کرده‌است.

سید حفیظ‌الله هاشمی کمیشنر این کمیسیون روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که آنان تلاش دارند تا یک راه معقول را برای حل این مشکل دریافت کنند.

سید حفیظ الله هاشمی
سید حفیظ الله هاشمی

وی گفت:

"این پیشنهادها به ما رسیده، کمیسیون بحث‌های غیر رسمی را روی آن انجام داده‌است. برای این‌که به پروسه صدمه نرسد و دروازه برای تقلب باز نشود، کمیسیون یک بحث تخنیکی را در این خصوص با متخصصین آغاز کرده تا بتواند راه معقول منطقی را پیدا کند تا بتوانیم تشویش مردم را رفع کنیم."

این در حالیست که پس از آغاز پروسه ثبت نام رأی‌دهنده‌ها شماری از نماینده‌های مردم در شورای ملی، فعالان جامعه مدنی و مردم عام نصب استیکر در تذکره‌ها را یک مشکل جدی امنیتی به باشنده‌های مناطق ناامن عنوان کردند.

آنان تأکید کردند که اکثر ولایات افغانستان با تهدیدات امنیتی روبه‌رو بوده و مخالفان مسلح در برخی از مناطق حضور دارند و باشنده‌گان آن ساحات با داشتن تذکره که استیکر انتخاباتی روی آن نصب شده باشد، به واکنش تند مخالفان مسلح مواجه می‌‍شوند.

گزارش‌ها می‌رسانند که شماری از مردم در برخی ولایات به‌شمول لوگر با این تهدیدها از سوی مخالفان مسلح روبه‌رو شده و به همین دلیل حضور مردم در مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌ها کمرنگ است.

پس از گذشت حدود سه هفته از آغاز پروسه ثبت نام ر‌أی دهنده‌ها کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که تا حال بیش از یک میلیون تن خود را ثبت نام کرده‌اند، چیزی‌که به باور کارشناسان این رقم بسیار اندک است.

یکی دیگر از دلایل کمرنگ بودن حضور مردم در مراکز ثبت نام رأی دهنده‌ها همانا تهدیدات امنیتی و حملات و انفجارهای است که از سوی مخالفان مسلح بر مراکز ثبت نام صورت گرفته و مردم را نگران ساخته‌است.

انفجار صبح امروز در کابل ۳۱ کشته برجا گذاشت
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:15 0:00

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات از احتمال تمدید میعاد ثبت نام رأی‌دهنده‌ها نیز خبر داده‌است.

حمله بر مرکز توزیع تذکره در منطقه دشت برچی کابل و انفجار اخیر در مرکز ثبت نام در یک مسجد در ولایت خوست نمونه‌های از این تهدیدات خوانده شده‌اند.

اما وزارت داخله افغانستان می‌گوید، نیروهای امنیتی نیز در تأمین امنیت این مراکز جدی عمل می‌کنند.

نجیب دانش
نجیب دانش

نجیب دانش سخنگوی این وزارت در مورد گفت:

"ما برای تأمین امنیت تمام مراکز ثبت نام و مراکز رأی‌دهی نیروهای را که در هر جا نیاز است مؤظف می‌کنیم تا در قسمت تأمین امنیت با جدیت تلاش کنند. متأسفانه دشمنان دست به اعمال تخریبی و تروریستی می‌زنند، ولی تلاش نهایی صورت می‌گیرد تا جلو آن گرفته شود."

در این حال یونس فکور کارشناس سیاسی افغان از چگونگی پیشرفت روند ثبت نام و تأمین امنیت مراکز انتخاباتی در مرکز و ولایات ابراز نگرانی کرده و آن را کمرنگ می‌خواند.

وی می‌گوید، هرگاه کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت به خصوص ارگان‌های امنیتی در جهت پیش‌برد پروسه انتخابات و تأمین امنیت آن به صورت درست و مطابق پلان عمل نکند، ممکن این روند با مشکل جدی روبه‌رو شده و انتخابات نیز در زمان تعیین شده آن برگزار نشود.

کمیسیون مستقل انتخابات زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را ۲۸ میزان اعلام کرده‌است.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG