لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۰

شورای صلح: تصامیم نشست علمای دینی در اندونیزیا برای موفقیت پروسه صلح مهم است


شورای عالی صلح افغانستان تصامیم اتخاذ شده در نشست علمای دینی سه کشور در اندونیزیا را برای موفقیت پروسه صلح این کشور مهم می‌داند.

شورای عالی صلح افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که تصامیم نشست علمای دینی سه کشور در اندونیزیا منجر به کاهش جنگ و تامین صلح در افغانستان گردد.

مولوی عطاالرحمان سلیم معاون این شورا می‌گوید که در این نشست جنگ جاری در افغانستان ناجائز خوانده شد و این به گفته‌ وی یکی از تصامیم خوبی بوده که اتخاذ گردیده‌است.

در این نشست جنگ جاری در افغانستان ناجائز خوانده شد

آقای سلیم روز شنبه به رادیو آزادی گفت که در کنار علمای دینی افغانستان و اندونیزیا علمای دینی پاکستان نیز برای اولین بار به ضد جنگ و حمایت از پروسه صلح افغانستان سخن زدند.

او افزود:

"برای اولین بار است که علمای بسیار قوی و متبحر پاکستانی از داعیه صلح حمایت و پشتیبانی میکنند، بر ترور،افراط گرایی و اعمال تروریستی نفرین می فرستند و انزجار خود را اعلام میدارند.این در ذات خودش فکر میکنم که یک دست آوردی بسیار خوبی است و درعین حال ما را امیدوار میسازد به موفقیت پروسه صلح افغانستان."

وی همچنان می‌گوید که علمای دینی پاکستان در نشست اندونیزیا وعده دادند که با طرف‌های که در شعله ور ساختن جنگ در افغانستان نقش دارند نیز صحبت خواهند کرد.

نشست علمای دینی افغانستان، پاکستان و اندونیزیا روز جمعه در شهر اوگور اندونیزیا برگزار گردید.

درین نشست قطعنامه دوازده فقره‌ای نیز صادر شد که در آن به گفته مولوی محمد قاسم حلیمی عضو و سخنگوی شورای علمای افغانستان مخالفت با صلح مخالفت با احکام الهی خوانده شده‌است.

قاسم حلیمی
قاسم حلیمی

در قطعنامه از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته شده که مطابق احکام اسلامی به مذاکرات مستقیم صلح حاضر شوند.

علمای دینی سه کشور همچنان موقف صلح رئیس جمهور غنی را تائید کرده و تفاهم را بهترین راه حل چالش‌های کنونی در افغانستان خوانده‌اند.

درین حال ودیر صافی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل هرچند نشست علمای دینی در اندونیزیا را اقدام خوب می‌داند و می‌گوید که در آن تفاهم صورت گرفت.

اما وی می‌گوید که درین نشست برضد جنگ افغانستان فتوا صادر نشد و علمای دینی پاکستان برای کشانیدن طالبان به میز مذاکره وعده نسپردند.

​او افزود:

"در فیصله خود گفتند که حملات انتحاری مطابقت با دین اسلام ندارد و به شکل عمومی گفتند که ما در افغانستان صلح می‌خواهیم، علمای پاکستان باید می‌گفتند که طالبان شاگردان ما بودند و در مدرسه‌های ما درس خوانده اند و ما کوشش می‌کنیم که با مقامات دولت افغانستان به میز مذاکره بنشینند تا صلح تامین گردد."

پیش از این محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه نیز گفته بود که صدور فتوا در رابطه به حرام دانستن جنگ جاری افغانستان در نشست علمای دینی در اندونیزیا سبب کاهش جنگ در این کشور خواهد شد.

طالبان با این نشست مخالفت کرده و آن را کم اهمیت و نمایشی خوانده‌اند.

اما کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان روز پنجشنبه گذشته گفت که نشست علمای دینی در اندونیزیا می‌تواند با تامین صلح در افغانستان و پاکستان کمک کند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG