لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۰

مایک پامپیو: امریکا می‌خواهد تهدیدات اتُمی و غیر اتُمی ایران متوقف شوند


مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا ۲۳ می در اجلاس استماعیه بودجه به کمیته امور خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا گفت، ایالات متحده با شرکایش به‌طور مشترک برای رسیدن به یک توافق‌نامۀ جدید که تهدیدات اتُمی و غیر اتُمی ایران را متوقف سازد، کار کند.

وی گفت:

"روز دوشنبه (۲۱ می) من از یک مسیر تازه استراتژی ایران پرده برداشتم. ما فشارهای بی‌سابقۀ را با ارعاب نظامی هم‌قطاران وزارت دفاع هماهنگ ساخته، از مردم ایران حمایت می‌کنیم. مهم‌تر از همه برای دورنمای یک توافق‌نامه جدید، ایران باید سلوک‌اش را تغییر دهد. ما با هر تعداد شرکای ممکن، همکاران، دوستان و متحدان برای رسیدن به هدف مشترک توقف دادن تهدیدات اتُمی و غیر اتُمی ایران کار می‌کنیم."

مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا
مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا از مدت‌ها به این‌سو بالای توافق‌نامۀ اتُمی شش قدرت بزرگ جهان با ایران انتقاد داشته می‌گوید، ایران از "روح" توافق‌نامۀ اتمی سال ۲۰۱۵ میلادی تخطی کرده‌است.

رئیس جمهور ترمپ در اوایل ماه جاری خروج واشنگتن را از این توافق‌نامه اعلان کرد، ولی جرمنی، فرانسه و بریتانیا امضا کننده‌گان اروپایی این توافق‌نامۀ اتُمی تلاش دارند، آن را حفظ کند.

با آن‌که ایالات متحدۀ امریکا تلاش می‌کند، متحدانش را گرد آورده همراه با شرکای این کشور راه را برای یک توافق‌نامه جدید اتُمی با ایران هموار سازد، اما وزیر خارجه جرمنی در جریان مسافرت به واشنگتن تأکید کرد که جرمنی از توافق‌نامۀ اتُمی سال ۲۰۱۵ میلادی قدرت‌های بزرگ جهان با ایران خارج نخواهد شد.

هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی
هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی

هایکو ماس روز چهارشنبه در واشنگتن به خبرنگاران گفت، در جریان ملاقات‌اش با جان بولتون مشاور امنیت ملی ایالات متحدۀ امریکا موقف جرمنی و اتحادیه اروپا را برایش روشن ساخته‌است.

XS
SM
MD
LG