لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۰

وزارت مهاجرین: شمار بی‌جا شده‌های داخلی به ۱،۴ میلیون تن رسیده‌اند


وزیر مهاجرین و عودت کننده‌گان می‌گوید، خشک‌سالی و ناامنی‌ها هر دو باعث افزایش بی‌جا شده‌گان داخلی در کشور شده‌است.

سید حسین عالمی بلخی دیشب در مصاحبۀ اختصاصی با رادیو آزادی گفت، در سال جاری بیش از ۲۰۰ هزار نفر در داخل کشور بی‌جا شده که نیاز شدید به کمک دارند.

وی گفت:

"بی‌جا شده‌های امسال بیشتر از دو لک نفر است. این نسبت به عدد پارسال، یک رقم بسیار بالاست. این افزایش چشم‌گیری را نشان می‌دهد و ضرورت به رسیده‌گی‌های فوق‌العاده دارد. ما پیش از این یک میلیون و دو صد هزار بی‌جا شده از گذشته داشتیم که بی‌جا شده‌های دوامدار هستند. به این ترتیب، در حال حاضر ما یک میلیون چهارصد هزار بی‌جا شده داریم. البته تعدادی از آن‌ها وقتی زمینه فراهم می‌شود، دوباره به مناطق‌شان بر می‌گردند."

سید حسین عالمی بلخی
سید حسین عالمی بلخی

وزیر امور مهاجرین و عودت کننده‌گان در ادامه صحبت خود گفت، بیشتر بی‌جا شده‌ها از ولایات فاریاب، غور و بادغیس به ولایات همجوار هرات بی‌جا شده‌اند.

وزیر امور مهاجرین و عودت کننده‌گان در حالی این مطلب را بیان می‌کند که اداره مبارزه با حوادث طبیعی هرات می‌گوید، در ظرف یک ماه ۵ هزار خانواده از غور، بادغیس و فاریاب به این ولایت آمده‌اند.

اداره مبارزه با حوادث طبیعی هرات می‌گوید، سروی آن‌ها نشان می‌دهد که تا کنون تنها نیم از این خانواده‌ها مستحق شناخته شده و به آن‌ها کمک صورت گرفته‌است.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کننده‌گان می‌گوید، رساندن کمک به بی‌جا شده‌گان به‌خاطری مشکل است که برخی از مؤسسات بین‌المللی و غیر دولتی به بعضی از مناطق نمی‌روند.

وی می‌گوید:

"متأسفانه وقتی عدد افزایش پیدا می‌کند، رسیده‌گی لازم صورت نمی‌گیرد. ضمناً، یک خلاء دیگر زمانی به میان آمده که مؤسسات بین‌المللی به برخی مناطق نمی‌روند. از سوی هم دولت افغانستان در این رابطه کدام بودجه را تخصیص نداده‌است."

همزمان با این، رئیس جمهور افغانستان روز دوشنبه در ارگ ریاست جمهوری نشستی را با نماینده‌گان ادارات کمک‌رسان بین‌المللی به هدف تنظیم کمک به افرادی‌که در اثر خشکسالی متضرر شده‌اند، برگزار کرد.

رئیس جمهور اشرف غنی در این نشست در مورد افراد آسیب دیده در نتیجۀ خشک‌سالی در ۱۶ ولایت افغانستان ابراز نگرانی کرد.

اعلامیۀ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، نماینده خاص سازمان ملل‌متحد برای افغانستان که در این نشست حضور داشت، در این مورد گفت، این موضوع را به‌طور جدی تعقیب می‌کند و نماینده خود را به مناطق آسیب دیده می‌فرستد.

پیش از این، اداره همآهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل‌متحد گفته که حداقل ۲ میلیون نفر در افغانستان به خطر جدی عدم مصونیت غذایی روبه‌رو اند.

این اداره می‌گوید، افغانستان به کمک عاجل ۱۱۵ میلیون دالری نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG