لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۷

یک جلسه برای رسیده‌گی به خشک‌سالی و کمبود مواد غذایی در ارگ برگزار شد


شماری از نماینده‌های نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی کمک کننده همراه با مسئولان دولت افغانستان جلسۀ را امروز در ارگ برگزار کرده‌اند.

این جلسه امروز از سوی دولت افغانستان فرا خوانده شده تا در آن را‌ه‌های کمک و رسیده‌گی به آسیب دیده‌های خشک‌سالی جستجو شوند.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان روز دوشنبه «۰۷ جوزای ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت:

"امروز هم جلسه نهاد‌های بین‌المللی، سازمان‌ها، دونر‌ها و ادارات دولتی در ارگ جریان دارد و هدف جلسه این است که کمک‌ها چگونه منسجم شوند، چگونه کمک‌های بیشتر دریافت شود و چگونه ما بتوانیم طی روز‌ها و ماه‌های آینده برای سایر مناطق آسیب‌پذیر کمک‌ها را به افراد متضرر به خصوص مالداران توزیع کنیم."

اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان
اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان

به‌گفته آقای رستمی، بر اساس طرح وزارت زراعت که در بخش مالداری تهیه شده برای دو ماه به صد میلیون دالر ضرورت است.

او می‌گوید، اگر خطر خشک‌سالی ادامه یابد این طرح برای ۹ ماه تمدید خواهد شد که در این صورت به ۵۰۰ میلیون دالر نیاز خواهد بود.

این در حالیست که اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل‌متحد «اوچا» در گزارش تازه خود گفته است، به دلیل خشک‌سالی دو میلیون تن در افغانستان با خطر شدید کمبود مواد غذایی «قحطی» روبه‌رو اند.

بر اساس گزارش این اداره، دو بر سه حصه مردم افغانستان در معرض خشک‌سالی قرار گرفته‌اند.

در گزارش «اوچا» هم‌چنان آمده‌است که بر این اساس ۲۰ ولایت افغانستان تحت تأثیر خشک‌سالی قرار گرفته‌است.

گزارش اضافه کرده‌است که ۱۵ میلیون تن از مردم افغانستان به کشت زراعتی، مالداری و کار در بخش زراعت متکی اند.

سازمان ملل‌متحد در این گزارش گفته‌است، برای کمک‌رسانی به افغان‌های آسیب دیده از خشک‌سالی به ۱۱۵ میلیون دالر نیاز است و این مقدار پول برای تأمین مواد غذایی و آب آشامیدنی تا شش ماه آینده به مصرف خواهد رسید.

پیش از این وزارت زراعت و مالداری افغانستان نیز گفته‌است، به دلیل کاهش بارنده‌گی در فصل گذشته، شماری زیادی از ولایت‌ها با خطر خشک‌سالی روبه‌رو اند.

معین وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی می‌گوید، روند کمک‌رسانی به ولایت‌هایی که در خط اول خشک‌سالی قرار دارند، آغاز شده‌است.

محمد اسلم سیاس
محمد اسلم سیاس

محمد اسلم سیاس روز دوشنبه دراین باره به رادیو آزادی گفت:

"متضررین تعدادی از ولایت‌هایی که در خط اول کم آبی قرار داشتند، یک مقدار کمک‌ها را دریافت کردند، در مرحله دوم ما حالا آماده انتقال یک مقدار مواد غذایی هستیم، مرحله سوم که اعضای سازمان ملل‌متحد به خصوص «WFP» ما را کمک می‌کنند با در نظرداشت گزارش که وزارت زراعت از برداشت حاصلات تهیه می‌کند نیز تطبیق خواهد شد."

به‌گفته آقای سیاس در حال حاضر مقدار زیادی گندم در سیلو‌ها و زون‌های وزارت زراعت ذخیره اند.

در همین حال محمد فیصل سمیع نایب منشی مشرانو جرگه افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، دولت افغانستان توجه بیشتر به فقر و کمبود مواد غذایی ندارد.

وی از دولت خواست تا کمک‌هایی که به متضررین خشک‌سالی صورت می‌گیرد باید به‌گونه شفاف به نیازمندان توزیع شود.

گزارش: نصرت پارسا

مرتبط

XS
SM
MD
LG