لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۷

شش ایرانی و سه نهاد این کشور هدف تحریم‌های تازه امریکا قرار گرفتند


وزارت خزانه‌داری ایالات متحدۀ امریکا بالای شش شهروند ایران و سه نهاد مستقر در آن کشور تحریم‌های تازه را وضع کرد.

این تحریم‌ها زندان بدنام اوین را به‌خاطر تخطی‌ها از حقوق بشر و برخورد نادرست با اتباع ایران شامل می‌شود.

اداره کنترول دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحدۀ امریکا به تاریخ ۳۰ ماه می گفت، برعلاوه زندان اوین بالای سازمان انصار حزب‌الله و گروه برنامه نویسی هانیستا نیز تحریم‌های تازه وضع شده‌اند.

به‌گفته این وزارت، تحریم‌های تازه به‌خاطر سرکوب‌های مردم توسط رژیم اسلامی، جلوگیری از آزادی بیان و حق گردهمایی‌های صلح‌آمیز وضع شده‌اند.

در گذشته نیز وزارت خزانه‌داری ایالات متحدۀ امریکا بالای سیستم زندان‌های ایران به‌شمول یک مقام ارشد آن به ارتباط تخطی‌های جدی از حقوق بشر در زندان اوین تحریم وضع کرده‌است.

در اعلامیۀ اخیر این وزارت گفته شده:

"زندانی‌های که در اوین نگهداری می‌شوند، در معرض شیوه‌های وحشیانه ضرب و شتم توسط مقامات به‌شمول تجاوزهای جنسی، تجاوزهای جسمی و برق دادن‌ها قرار دارند."

حداقل بالای سه تن از اتباع ایران به‌خاطر نقش آن‌ها در تخطی از حقوق بشر در ایران، ارتباط و حمایت‌شان با حزب‌الله که به نام انصار حزب‌الله نیز شناخته می‌شود، تحریم‌های تازه وضع شده‌اند.

بر اساس اعلامیۀ وزارت خزانه‌داری ایالات متحدۀ امریکا، انصار حزب‌الله در سرکوب مردم ایران نقش داشته، با گروه شبه نظامی بسیج در حملات با کارد، گاز اشک‌آور و دنده‌های برقی بالای محصلان ایرانی مشارکت کرده و این گروه هم‌چنان در حملات اسیدی بالای خانم‌ها در شهر اصفهان ارتباط دارد.

به‌گفته وزارت خزانه‌داری ایالات متحدۀ امریکا، بالای عبدالحمید محتشم یکی از بنیانگذاران و رهبر کلیدی این گروه نیز تحریم وضع شده‌است.

این تحریم‌ها درست سه هفته بعد از آن بالای ایران وضع شدند که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا از موافقتنامه اتُمی سال ۲۰۱۵ میلادی قدرت‌های بزرگ جهان با ایران خارج شد و تعهد کرد که تحریم‌های شدید را دوباره بر ایران وضع خواهد کرد.

به تاریخ ۲۴ می وزارت خزانه‌داری امریکا گفت، بالای ۹ شهروند و نهاد ایرانی به‌خاطر ارتباط‌شان با صادرات برخی پرزه‌جات ممنوع، تحریم وضع می‌کند.

دو روز قبل از آن وزارت خزانه‌داری ایالات متحدۀ امریکا تحریم‌های را اعلان کرد که مقامات ایرانی مرتبط با سپاه قدس نیروهای سپاه پاسدران انقلاب اسلامی و برنامۀ راکت‌های بالیستیک ایران را هدف قرار داد.

بر اساس این تحریم‌ها، دارایی‌های این افراد و نهادها در ایالات متحدۀ امریکا منجمد شده و افراد و نهادهای که با آن‌ها تجارت کنند در معرض تحریم‌ها قرار خواهند گرفت.

XS
SM
MD
LG