لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

العطیه: قطر در هیچ جنگ در برابر ایران سهیم نمی‌شود


خالد بن محمد العطیه وزیر دفاع قطر
خالد بن محمد العطیه وزیر دفاع قطر

وزیر دفاع قطر می‌گوید کشورش در هیچ جنگ در برابر ایران سهیم نخواهد شد.

خالد بن محمد العطیه وزیر دفاع و معاون صدراعظم قطر دیروز در یک جلسه امنیتی در سنگاپور گفت:

"در موارد زیاد با ایران اختلاف نظر موجود است، ولی به این معنی نیست که ما در یک جنگ در منطقه سهیم می‌شویم."

وزیر دفاع قطر سؤال کرد که "آیا این عاقالانه است که از امریکا و اسرائیل بخواهیم علیه ایران بجنگند؟" اگر یک جانب سوم آغاز جنگ در این منطقه را تشویق کند یا کدام کشور همین منطقه جنگ را آغاز کند، خیلی خطرناک خواهد بود.

خالد العطیه وزیر دفاع قطر از کدام کشور خاص نام نبرد، ولی این اظهارات وی می‌تواند اشارۀ باشد به عربستان سعودی رقیب سر سخت ایران در منطقه، کشوری که از ماه جون سال گذشته به این‌طرف محدودیت‌های وسیع سیاسی و دیپلوماتیک را بر دوحه وضع کرده‌است.

سعودی دوحه را متهم به حمایت از تندروان و ابا ورزی از قطع روابط با ایران می‌کند.

ایران از سوی بعضی کشورها متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی به‌طور خاص در شرق میانه است.

در حالی‌که وزیر دفاع قطر دیروز در جلسه امنیتی در سنگاپور در مورد ایران سخن می‌گفت، بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل در جلسه کابینۀ کشورش در بیت‌المقدس در باره ایران اظهاراتی داشت.

بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو

نتانیاهو که امروز برای گفتگو در مورد ایران به اروپا می‌رود دیروز به اعضای کابینه‌اش گفت:

"من فردا راهی اروپا می‌شوم و با سه رهبر عمده، صدراعظم جرمنی انگلا مرکل، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و ترزا می صدارعظم بریتانیا ملاقات می‌کنم. من روی تحولات منطقه با آن‌ها صحبت خواهم کرد و تمرکز بالای ایران خواهد بود، مخصوصاً روی ادامه تلاش‌ها برای توقف برنامه هسته‌ای آن‌کشور. من هم‌چنان یک واقعیت تغییر ناپذیر را واضح خواهم ساخت که اسرائیل به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد. چیز دوم متوقف ساختن پلان‌های ایران برای گسترش نفوذ و پرخاشگری‌اش در شرق میانه مخصوصاً در سوریه است."

این اظهارات نتانیاهو در باره ایران در حالی صورت گرفت که وزیر دفاع قطر در جلسۀ امنیتی سنگاپور روی مذاکره و دیالوگ با ایران تأکید کرد.

زمانی‌که از وزیر دفاع قطر سؤال شد که آیا دوحه اجازه خواهد داد از پایگاه‌های هوایی در قطر برای حملات بر ایران استفاده شود او گفت، کشورش علاقه‌مند جنگ نیست و از دیالوگ مذاکره حمایت می‌کند.

قطر در حال حاضر میزبان ۱۰ هزار سرباز امریکایی است که در قرارگاه العدید مستقر اند و بخشی از کمپاین امریکا علیه داعش و جنگ در افغانستان اند.

XS
SM
MD
LG