لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۷

قطر و امارات متحدۀ عربی به مأموریت ناتو در افغانستان پیوستند


وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید، قطر و امارات متحدۀ عربی اخیراً در مأموریت حمایت قاطع تحت رهبری ناتو در افغانستان شامل شدند و هند نیز کمک‌های مهم انکشافی‌اش را برای افغانستان تعهد سپرده‌است.

این نخستین باریست که دولت‌های عربی با ائتلاف تحت رهبری ناتو یکجا شده‌اند.

جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا دیروز طی نشست وزرای دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو در بروکسل پایتخت بلجیم گفت، در کنار افزایش مهارت‌های نظامیان افغان، کشورهای عضو پیمان ناتو کمک‌های شانرا با این نیروها ادامه خواهند داد و هم‌چنان متحدان جدید در مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان شامل شده‌اند.

وی افزود:

جیمز متیس
جیمز متیس

​"در مورد مأموریت حمایت قاطع در افغانستان باید بگویم که ناتو برای عملی کردن استراتژی ما برای جنوب آسیا و تأمین ثبات تعهد اش را یکبار دیگر تکرار کرد، در این زمینه کمک‌های مهم انکشافی هند شامل اند و در این اواخر قطر و امارات متحدۀ عربی نیز با ما یکجا شدند و شمار کشورهای را که از مأموریت حمایت قاطع در افغانستان حمایت می‌کنند رسماً به ۴۱ کشور رساند."

از سوی دیگر ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو دیروز اعلام کرد که نه تنها کشورهای عضو ناتو و شرکای شان تعهد شانرا با مأموریت حمایت قاطع افغانستان تکرار کردند بلکه نقش شانرا نیز در این مأموریت افزایش داده‌اند.

آقای استولتنبرگ بر اساس بحث‌های که دیروز در نشست وزرای دفاع ناتو انجام شد گفت، با اطمینان کامل گفته می‌تواند که توافق کمک‌های مالی با نیروهای افغان تا سال ۲۰۲۴ میلادی تمدید خواهند شد.

به گفته منشی عمومی ناتو، تصمیم نهایی در این مورد در نشست بعدی اعضای ناتو که قرار است در ۱۲ ماه جولای برگزار شود، اعلام خواهد شد.

آقای استولتنبرگ هم‌چنان گفت:

ینس استولتنبرگ
ینس استولتنبرگ

"چالش‌های اساسی هم‌چنان پابرجاست، شورشیان هنوز هم از خشونت علیه غیر نظامیان بی‌گناه استفاده می‌کنند اما با توجه به این چالش‌ها، نیروهای افغان بگونه فوق‌العاده فعالیت می‌کنند، آن‌ها از سه سال بدین‌سو رهبری جنگ را در دست دارند، ما شاهد پیشرفت حقیقی آن‌ها در انجام عملیات تهاجمی و توسعه نیروهای ویژه، نیروهای هوایی و سایر توانمندی‌‎های آن‌ها در جلوگیری از رسیدن طالبان به اهداف شان استیم."

هم‌چنان جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایع قاطع در افغانستان که در نشست دیروز وزرای دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو در بروکسل موجود بود، بالای تصمیم بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا انتقاد کرد و گفت که اعلام خروج نیروها از افغانستان امکانات کامیابی مذاکرات صلح را تضعیف کرد.

او گفت:

جان نیکلسن
جان نیکلسن

"زمانی‌که شما در جنگ استید به دشمن نمی‌گوید که چه وقت از میدان می‌روید، در صورتی‌که شما این را به دشمن بگوئید، آن‌ها درک می‌کنند که تا بیرون شدن شما باید مقاومت کنند و از همین‌رو نیازی به آشتی و شمولیت در روند صلح را نمی‌بینند. از لحاظ درک نظامی تصمیم اداره بارک اوباما برای خروج نیروها امکان پیشرفت در روند صلح را تضعیف کرد."

جنرال جان نیکلسن در صحبت‌هایش استراتژی ادارۀ رئیس جمهور دونالد ترمپ برای جنوب آسیا را موفق خواند و گفت که این استراتژی به دشمن و متحدان آن پیام می‌دهد که منتظر بودن برای خروج نیروها بی‌فایده است زیرا برای خروج نیروها از افغانستان جدول زمانی موجود نیست.

XS
SM
MD
LG