لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۵

امیدواری اطفال از آتش‌بس میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح!


آتش‌بس کوتاه میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح نه‌تنها مورد استقبال بزرگان قرار گرفته، بلکه اطفال که اعضای خانواده‌های خود را در اثر جنگ و انفجار‌ها از دست داده‌اند نیز خوشحال اند و از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهند تا صلح نمایند.

بیشتر مادران و پدران در چند دهه اخیر، به امید این‌که با قدم نیک فرزندان‌شان در کشور صلح حکم فرما شود، اسم‌های فرزندان نوزاد شان را صلح و خوشی می‌گذارند، اما این اطفال نیز تا اکنون به این آرزوی خود نرسیده‌اند.

اکنون که در این کشور حکومت و طالبان مسلح به آتش‌بس کوتاه مدت به توافق رسیده‌اند این اطفال خوشحال هستند و از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهند تا با پروسه صلح یکجا شوند.

دو تن از اطفال پرورشگاه خصوصی در کابل به رادیو آزادی می‌گویند:

"نام من مطیع‌الله است و باشنده ولسوالی خان‌آباد ولایت کندز می‌باشم، پدرم در جنگ میان اردو و طالبان شهید شده، ما افغان‌ها عید را باید با خوشحالی بگذرانیم، دولت با طالبان جنگ نکند و طالبان با دولت."

"نام من عبدالوارث است، این کار خوب است. افغانستان را با اشتراک دو طرف باید آباد کنیم تا مانند دیگر کشور‌ها پیشرفته باشد."

رئیس جمهور اشرف غنی پنج‌شنبه گذشته از ۲۷ ماه رمضان تا پنجم عید را همراه با طالبان آتش‌بس اعلام نمود که پس از آن گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای تنها ۳ روز عید را با حکومت آتش‌بس اعلان کرد.

آقای غنی روز یک‌شنبه در نشست اعضای سازمان شانگهای در چین از این آتش‌بس به حیث پیشرفت مهم در چند دهه اخیر در کشور یاد کرد.

در همین حال انجنیر محمد یوسف رئیس مؤسسه آشیانه برای اطفال یتیم و کارگر، آتش‌بس و صلح را خواست اولی و دایمی اطفال می‌داند.

وی در همین مورد به رادیو آزادی گفت:

"خواست و تقاضای اطفال اینست که خدا کند حکومت افغانستان، جامعه جهانی و هر گروهی که با حکومت در جنگ است به آتش‌بس احترام نماید، این آتش‌بس را تمدید نمایند تا به یک صلح دایمی و واقعی تبدیل شود."

آقای یوسف می‌افزاید اطفال بیشتر از همه از جنگ آسیب دیده و قربانی می‌شوند که شمار آنان در افغانستان زیاد است.

گزارش: ویدا میرزایی

مرتبط

XS
SM
MD
LG