لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۰

تبصره روزنامه‌های کابل روی افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر روی افزایش کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان تبصره کرده‌اند.

ویسا

روزنامه ویسا در یک مطلب‌اش نوشته که وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید که ۸۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود و ۱۱.۱ فیصد اتباع افغانستان از مواد مخدر متأثر اند.

در ادامه مطلب نوشته شده که مارکیت‌های فعال مواد مخدر در افغانستان سبب می‌شوند که کشور‌های همسایه از آن سود برده و عناصر تروریست را به این کشور بفرستند.

در مطلب از قول رئیس اجرائیه گفته شده که مبارزه جاری علیه مواد مخدر کافی نیست و رقم اشخاص متأثر از مواد مخدر هم تکان دهنده‌است.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در همین رابطه در یک مطلب‌اش نوشته و گفته شده که بعد از سقوط رژیم طالبان در افغانستان، ایالات متحده امریکا ۸،۶ میلیارد دالر در قسمت مبارزه با مواد مخدر به مصرف رسانیده‌است.

به باور نویسنده ولی متأسفانه هنوز هم افغانستان مرکز بزرگ کشت و تولید مواد مخدر است.

در ادامه مطلب نوشته شده که کار و بار مواد مخدر بیشتر به مخالفان حکومت افغانستان منفعت می‌رساند و یک منبع خوب تمویل برای فعالیت‌های تروریستی آنان است.

روزنامه هیواد در مطلب دیگر در مورد مسئولیت حکومت در قبال معتادان مواد مخدر در افغانستان نوشته که حکومت در قسمت تداوی معتادان کاری‌های را انجام داده‌است ولی این برنامه‌ها بسنده نبوده و نیاز است تا بیشتر کار صورت گیرد.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش در این مورد نوشته‌است.

روزنامه نوشته که مبارزه با مواد مخدر بعد از سقوط حکومت طالبان آغاز گردید و دومین مأموریت مهم برای نیرو‌های بین‌المللی و حکومت افغانستان بود. ولی به باور سرمقاله نویس با وجود مصرف میلیارد‌ها دالر هنوز هم افغانستان تولید کننده بیشترین کمیت مواد مخدر در جهان است که جداً قابل نگرانی می‌باشد.

در ادامه نوشته شده که گزارش‌های وجود دارند پول‌های‌که برای برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر اختصاص داده شده بود، حیف و میل شده و برنامه معیشت بدیل در برخی از ولایت‌ها اصلاً عملی نگردیده‌است.

در اخیر، روزنامه سؤالی را مطرح نموده که با در نظر داشت وضعیت فعلی آیا ادامه فعالیت نهاد‌های حکومتی مرتبط به مبارزه با مواد مخدر مؤثر خواهد بود؟

XS
SM
MD
LG