لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

هشدار از بی‌آب شدن کابل تا ده سال آینده!


وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی افغانستان خشک‌سالی را یک تهدید جدی خوانده و می‌گوید که این مشکل ناشی از بی‌توجهی‌های است که در چند سال گذشته در بخش استفاده از آب‌های زیر زمینی صورت گرفته و این مشکل برعلاوه افغانستان تمام منطقه را تحت تأثیر قرار داده‌است.

نجیب آقا فهیم وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی افغانستان روز سه‌شنبه در ورکشاپ (مدیریت حوادث پیرامون خشک‌سالی و تغییر اقلیم) استفاده نادرست از آب‌های زیر زمینی در کابل را نگران کننده خوانده و هشدار داد که هرگاه به این مسئله توجه نشود مشکلات کابل از لحاظ کمبود آب بیشتر خواهد شد.

وی گفت:

"گزارش‌ها نشان می‌دهند که در شهر کابل ظرفیت آب‌های زیر زمینی ۲۹ میلیون متر مکعب است، اما برداشت سالانه ما از آب‌های زیر زمینی ۳۲ میلیون متر مکعب است یعنی ما با ۳ میلیون متر مکعب آب کسری موازنه در دریافت آب‌های کابل مواجه استیم، بناءً اگر این روند ادامه پیدا کند حتی در خوشبینانه‌ترین حالت هم در ۱۰ سال آینده آب در کابل برای ما باقی نمی‌ماند."

وی گفت که سالانه ۲۰ متر سطح آب‌های کابل و شهرهای بزرگ دیگر کاهش پیدا می‌کند و این یک مشکل جدی و برای بیرون رفت از این مشکل باید کار شود.

وی هم‌چنان گفت که در حال حاضر ۲۰ ولایت افغانستان که نزدیک به ۱۳ میلیون نفوس در آن زنده‌گی دارد تحت تأثیر خشک‌سالی قرار داشته و این مسئله بالای زراعت، مواشی و اقتصاد خانواده‌ها تأثیر منفی گذاشته‌است.

آقای فهیم از مردم خواست تا در جهت استفاده درست آب‌های زیر زمینی با حکومت همکاری کرده از خطرات خشک‌سالی در آینده جلوگیری نمایند.

به هدف گرفتن تدابیر پیش گیرانه و دادن آگاهی به مردم در مورد خشک‌سالی و تغییر اقلیم ورکشاپ سه روزه در کابل به شرکت رؤسای بخش مبارزه با حوادث طبیعی ۳۴ ولایت کشور، مسئولان نهادی داخلی و خارجی، متخصصین بخش حوادث طبیعی از سوی وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث به همکاری وزارت خارجه جرمنی و دفتر "دبلیو ایچ ایچ" در کابل برگزار شده‌است.

شرکت کننده‌گان این ورکشاپ روی عوامل به وجود آمدن خشک‌سالی، مشکلات و راه‌های بیرون رفت آن بحث می‌کنند.

در این میان شماری از رؤسای مبارزه با حوادث طبیعی برخی از ولایات از وضعیت پیش آمده ناشی از خشک‌سالی در ولایات‌شان نگران اند.

عبدالغفور ایوبی و سید فیض‌الله سادات رؤسای مبارزه با حوادث طبیعی ولایت‌های فراه و جوزجان در مورد چنین گفتند:

"در اثر خشک‌سالی در ولایت فراه زراعت مردم و کشت‌زارها و علفچرها همه آسیب پذیر شده‌اند."

"از اثر این خشک‌سالی‌ها بیشتر از ۶۱ هزار فامیل در سطح ولایت جوزجان به‌شمول مالداران و دهاقین شدیداً متضرر شده‌اند."

آنان از مسئولان حکومت در کابل می‌خواهند تا برای مقابله با خشک‌سالی تدابیر پیشگیرانه را روی دست گرفته و کمک‌های بیشتر را برای مردم آسیب پذیر در ولایات فراهم سازند.

متخصصین بخش مبارزه با حوادث به این باور اند که هرگاه در خصوص مقابله با خشک‌سالی توجه جدی صورت نگیرد، این مشکل در کوتاه مدت باعث از بین رفتن زراعت و چراگاه‌های مردم شده و در دراز مدت سبب افزایش فقر، بی‌کاری، مهاجرت‌ها و حتی ناامنی در کشور خواهد شد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG