لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۷

وزارت مالیه و بانک جهانی تفاهمنامۀ را به ارزش ۳۵۰ میلیون دالر بستند


وزارت مالیه و بانک جهانی یک تفاهمنامۀ را به ارزش ۳۵۰ میلیون دالر به هدف کمک‌های بلاعوض بستند.

بانک جهانی این تفاهمنامه کمک‌های بلاعوض را از بهر حمایت از اصلاحات و کاهش فقر در افغانستان، با وزارت مالیه این کشور امضأ کرد.

محمد همایون قیومی سرپرست این وزارت روز دوشنبه «۰۸ اسد ۱۳۹۷» هنگام امضای این تفاهمنامه گفت پول کمک شده از سوی این بانک با در نظرداشت اولویت‌ها و به گونه مؤثر هزینه خواهد شد.

​او افزود:

"ارزش این کمک را می‌توانیم به چند بخش تقسیم کنیم، نخست این‌که از حکومت حمایت صورت می‌گیرد، دوم این‌که این کمک‌ها چه اندازه می‌تواند برای کاهش فقر، پیشرفت اقتصادی و مدیریت بهتر مالی هزینه گردد."

آقای قیومی می‌گوید، این پول کمک شده از طریق بودجه ملی افغانستان در بخش‌های گوناگون ولایات کشور با در نظرداشت نیازهای مردم به گونه شفاف هزینه می‌گردد.

پیش از این بانک جهانی در اعلامیه‌ای گفته بود که بیشتر از نیم افغان‌ها در سطح پائین فقر زنده‌گی می‌کنند و به اقدامات جدی در این زمینه نیاز است.

از سوی دیگر، اداره احصائیه مرکزی افغانستان نیز در گزارش ۱۳۹۵ خورشیدی‌اش که در ماه ثور سال روان پخش شد، نگاشته بود که سطح بی‌کاری در کشور ۲۴ درصد و سطح فقر به ۵۴ درصد بلند رفته است.

در گزارش این اداره همچنان آمده بود که سطح فقر در افغانستان از ۳۸ درصد به ۵۴ درصد بلند رفته است و ۴۴ درصد افغان‌ها مصونیت غذایی ندارند.

در همین حال، هارتوگ شیفر معاون بخش جنوب آسیای بانک جهانی هنگام امضای تفاهمنامۀ کمک پولی با سرپرست وزارت مالیه افغانستان از مقام‌های افغان خواست تا پول‌های کمک شده را در جاهای هزینه کنند که نیاز افغانان را مرفوع سازد.

او افزود:

"ما برای پیشرفت در افغانستان به کمک‌های بیشتر نیاز داریم، تلاش ما بر این است که افغانستان به پیشرفت‌های کلیدی برسد، خواست من از وزیر مالیه و دیگر مقام‌های افغان این است که پول کمک شده را برای بهبود زنده‌گی مردم و به گونه تأثیرگذار هزینه کنند."

اما با این همه، سید قیاس سیدی یکی از کارشناسان اقتصادی می‌گوید اگر کمک‌های جهان برای افغانستان به‌گونه شفاف و عادلانه هزینه شوند، بی‌کاری و فقر در افغانستان کاهش یافته و در اقتصاد این کشور بهبود خواهد آمد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG