لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۳

برخی نامزدان حذف شده از لیست نهایی: آنان قربانی دسیسه‌های سیاسی شده‌اند


برخی از نامزدان حذف شده از لیست نهایی انتخابات ولسی جرگه با اعتراض می‌گویند که آنان قربانی دسیسه‌های سیاسی شده‌اند.

شماری از نامزدان حذف شده از لیست نهایی انتخابات ولسی جرگه در واکنش به تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند که در باره شان قضاوت نادرست و غیر عادلانه صورت گرفته است.

فوزیه کوفی و شایسته باز ناصری دو تن از نامزدان حذف شده روز یکشنبه به رادیو آزادی گفتند که بدون هیچ سندی نام هایشان از لیست حذف شده و به گفته آنان کمیسیون شکایات انتخاباتی در انجام امورات‌اش از ریاست جمهوری دستور گرفته و مستقلانه عمل نکرده‌است.

فوزیه کوفی گفت:

فوزیه کوفی
فوزیه کوفی

"من در اعتراض خود به اینها گفتم اگر شما یا نهاد دیگر ثابت کند که مه یک فرد مسلح غیر مسئول داشته باشم، مه حاضر هستم که از صحنه سیاست کنار بروم و از مردم معذرت بخواهم متاسفانه یک سند را ارائه کرده نتوانستند و کار شان‌را غیر شفاف پیش بردند."

"اصلاً به مه زنگ نزدند و فرصت استیناف خواهی را ندادند و مه قربانی یک توطئه سیاسی شدیم و اگر اسناد در باره من پیدا کنند از مردم معذرت می‌خواهم."

اما ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه ای گفته است که حکومت به استقلالیت کمیسیون شکایات انتخاباتی احترام کامل دارد.

در اعلامیه آمده است که حکومت وحدت ملی همواره متعهد به برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و به موقع بوده‌است.

این در حالیست که کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی پس از بررسی شکایات و اعتراضات مردم علیه برخی نامزدان احتمالی، روز شنبه نام‌های ۳۵ تن را از فهرست نهایی نامزدان انتخابات ولسی جرگه حذف کرد و ۴۵ تن دیگر را اخطار و توصیه کرده است.

در میان نامزدان احتمالی حذف شده از فهرست نهایی، نام‌های فوزیه کوفی و مریم کوفی از حوزۀ انتخاباتی بدخشان، مولوی تره خیل محمدی، قیس حسن، ضیأالحق امرخیل و زرداد فریادی از کابل و نیز شایسته باز ناصری از کندز نیز به چشم می‌خورند.

پیش از نیز کمیسیون ویژه بررسی افراد متهم به افراد مسلح غیر مسئول نام ۲۵ تن را حذف کرد اما پس از استیناف خواهی ۱۴ تن به شمول الله گل مجاهد و عبدالرحیم ایوبی دوباره وارد لیست شدند.

برخی از نهادهای ناظر انتخاباتی نیز به تصامیم کمیسیون شکایات انتخاباتی به دیده شک می‌نگرند می‌گویند که دلایل واضح برای حذف شدن این نامزدان وجود نداشته است.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان چنین گفت:

یوسف رشید
یوسف رشید

به گفته او:

"ما شک داریم در زمینه شفافیت در تصمیم گیری‌ها، چرا حضور نداشتیم دوم این‌که دلایل درباره حذف ۳۵ نفر واضح و روش نیست و همچنان شماری حذف شده‌ها ادعا می‌کنند که در باره شکایت‌های انجام شده، به آنها گفته نشده‌است."

اما کمیسیون شکایات انتخاباتی بر عادلانه و شفاف بودن پروسه حذف نامزدان تاکید ورزیده و هرگونه سفارش سیاسی را نیز رد می‌کند.

علی رضا روحانی سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی همچنان گفت اگر اسناد و شواهد در این زمینه وجود دارد باید به آنان شریک شود.

او افزود:

"در کل اعتراض حق هر شهروند به شمول کسانی‌که از لیست حذف شده می‌باشد اما هیچ مداخله سیاسی نبود و روند شفاف و عادلانه انجام شده است."

قرار است انتخابات ولسی جرگه سال ۱۳۹۷ در ۲۸ ماه میزان برگزار شود.

نا امنی از چالش بزرگ در برابر این پروسه گفته شده است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG