لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۴

نیروهای سرحدی افغانستان و پاکستان در امتداد خط دیورند درگیر شدند


پلان نصب سیم خاردار در امتداد خط دیورند بار دیگر مشکل آفرین شده‌است.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید عصر یکشنبه ۲۲ میزان ۱۳۹۷ نیروهای سرحدی افغان و پاکستانی در منطقه سره ساهان بین سپین بولدک و شورابک درگیر شدند.

غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت شام دیروز به رادیو آزادی گفت، نظامیان افغان نصب سیم خاردار توسط نظامیان پاکستانی را مانع شده و جنگ میان دو جانب آغاز شد و چند ساعت دوام کرد.

غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"در آن منطقه سیم خاردار از سوی نیروهای پاکستان نصب می‌شد و در آغاز بین دو جانب درگیری صورت گرفت و حال هم فایر‌های پراکنده ادامه دارد ولی تلفاتی نداشته است."

لوای سوم سرحدی کندهار دیروز در برابر قوای پاکستانی ایستاده شد.

دگروال امین الله قوماندان این لوا به رادیو آزادی گفت، حدود ۲۰۰ نظامی افغان در منطقه جابجا اند و خواهان قوای بیشتر شده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید، تلاش‌ها برای حل این مشکل ادامه دارد ولی در کل حکومت افغانستان به کسی اجازه حمله بر خاک این کشور را نمی‌دهد.

وی می‌گوید:

"حکومت افغانستان به کسی اجازه نمی‌دهد به یک مشت خاک افغانستان وارد شود و از قوانین بین‌المللی تخطی کند. از راه دیپلوماتیک و هر راه دیگر برای حل این مشکل استفاده خواهد شد."

افغانستان و پاکستان پلان عمل برای صلح و ثبات را امضا کرده‌اند که احترام به خاک همدیگر رکن اساسی آن است.

در چند ماه گذشته گزارش‌ها از نصب سیم خاردار در امتداد خط دیورند در مناطق زازی پکتیا، تنی خوست و برمل پکتیکا منتشر شده‌اند.

اردوی پاکستان می‌گوید سیم خاردار را به هدف جلوگیری از عبور و مرور تروریستان نصب می‌کند.

پاکستان در حالی روی پروژه ۵۰۰ میلیون دالری سیم خاردار در امتداد خط دیورند تأکید دارد که اقتصاد آن کشور در چند سال اخیر شدیداً متضرر شده‌است و حکومت آن کشور اخیراً خواهان یک قرضه حدود ۱۲ میلیارد دالری از صندوق وجهی بین‌المللی شد.

XS
SM
MD
LG