لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

پالیسی محافظت از زنان افغان در شرایط جنگ و حالات اضطرار تهیه شد


عدم موجودیت پالیسی مشخص، نبود سرپناه مصون برای بیجا شده‌گان جنگ‌های داخلی، مشکلات امنیتی، نبود سیستم جامع برای حمایت از زنان آسیب دیده از جنگ از جمله مشکلات سد راه زنان است که وزارت امور زنان بخاطر رسیده‌گی به آن پالیسی محافظت از زنان در شرایط جنگی را تهیه کرده‌است.

سپوژمی وردک معین وزارت امور زنان روز چهارشنبه ۲۵ میزان ۱۳۹۷ در نشست خبری گفت، با در نظر داشت مشکلات موجود زنان این وزارت به همکاری نهاد‌های ذیربط این پالسی را تهیه کرده تا با عملی شدن آن این چالش‌ها حل گردد.

سپوژمی وردک
سپوژمی وردک

وی افزود:

"ما زمانی‌که زنان متضرر از جنگ را دیدن کردیم در بعضی ساحات ما موضوعات را داشتیم با خشونت‌هایی‌که زنان با آن مواجه شده بودند، تبعیض که علیه آنان از سوی ادارات دولتی و غیر دولتی صورت گرفته بود از جمله موضوعات بود که ما را وادار ساخت که ما یک پالیسی داشته باشیم و با تطبیق آن این خانم‌ها را کمک نمایم."

خانم وردک می‌گوید، دو ماه قبل وزارت امور زنان کمیته متشکل از نماینده‌گان وزارت‌های داخله، دفاع، صحت عامه، عدلیه، کمیسیون مستقل حقوق بشر، سره میاشت، نهاد‌های همکار بین‌الملل، لوی سارنوالی و نهاد‌های جامعه مدنی ایجاد کرد تا روی این پالیسی کار نمایند.

وزارت امور زنان هم‌چنان از افزایش تلفات افراد ملکی بخصوص زنان در جنگ‌های داخلی کشور ابراز نگرانی کرد.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارش تازه‌اش تلفات افراد ملکی در ده ماه گذشته در این کشور را بی‌سابقه خوانده‌است.

یوناما گفته‌است که از اول جنوری تا ۳۰ سپتمبر سال‌جاری میلادی ۳۶۳۴ فرد ملکی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند که در میان کشته شده‌ها زنان و کودکان نیز شامل هستند.

پیش از آن اعضای شورای ملی نیز از افزایش تلفات افراد ملکی به شمول زنان در جنگ‌های داخلی در ولایات مختلف کشور ابراز نگرانی کرده‌است.

از سوی هم شماری از فعالین حقوق زن که در این نشست حضور داشتند گفتند، این پالیسی زمانی مؤثر می‌باشد که با شفافیت کامل از سوی نهاد‌های ذیربط عملی گردد.

عزیزه مهمند و حمیرا ثاقب در این مورد می‌گویند:

"اگر وزارت امور زنان و ارگان‌های ذیربط واقعاً این پالیسی را با شفافیت کامل تطبیق کنند تأثیر مثبت خواهد داشت."

"بسیار مهم است که چنین کمیته بتواند برای دفاع از زنان در حالت جنگ مصون بودن آنان را تضمین کند."

خانم مهمند می‌گوید، هر زمانی‌که این پالیسی صادقانه و بدون تبعیض از سوی ارگان‌های مربوطه بالای تمام مردم و مقامات بلند رتبه دولتی عملی گردد زنان می‌توانند در شرایط آرام و به دور از جنگ و خشونت زنده‌گی نمایند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG