لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۹

سرور دانش: داکتران حرفوی و مسلکی باید از داکتران غیر مسلکی تفکیک شوند


سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور می‌گوید، داکتران حرفوی و مسلکی باید از داکتران غیر مسلکی تفکیک شوند.

با این که شورای طبی وزارت صحت عامه افغانستان مسؤلیت دارد تا خدمات صحی در کشور را معیاری سازد، اما با آن هم مشکلات زیادی در این بخش موجود است.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور روز دو شنبه «۰۷ عقرب ۱۳۹۷» در نشست شورای طبی که در وزارت صحت برگزار شده بود با تأکید گفت، داکتران مسلکی و حرفوی باید از غیر حرفوی تفکیک گردند.

سرور دانش
سرور دانش

او افزود:

"اجازه ندهید تا از نام داکتر استفاده سوء صورت گیرد، برخی افراد هستند که از نام داکتر تنها به‌خاطر بدست آوردن پول استفاده می‌کنند، باید داکتران مسلکی از غیر مسلکی جدا شوند. این زمانی امکان پذیر است که پروسۀ ثبت آن‌ها از طرف شورای طبی صورت بگیرد و تنها برای افراد مسلکی جواز فعالیت داده شود."

این در حالیست که پیش از این، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در جریان افتتاح این شورا گفته بود که برخی دواخانه‌ها و داکتران در قرارداد ادویه‌های بی‌کیفیت شریک هستند که این روند قابل قبول نبوده و باید خاتمه یابد.

آقای غنی همچنان گفته بود که دواخانه‌ها باید ادویۀ با کیفیت به مردم بدهند و سیستم طوری تنظیم شود تا اطمینان مردم را حاصل نماید و مردم نیز به ادویۀ با کیفیت دسترسی پیدا کنند.

در همین حال، نسرین اوریاخیل رئیس شورای طبی افغانستان گفت، از زمان ایجاد این شورا تا کنون برخی کارهای چشمگیر صورت گرفته و تلاش‌ها به‌خاطر گسترش این فعالیت‌ها ادامه دارد.

نسرین اوریاخیل
نسرین اوریاخیل

​او افزود:

"شورای طبی افغانستان توانسته که دستاوردهای خوبی داشته باشد، توشیح شورای طبی از سوی رئیس جمهور و ثبت بیشتر از دو هزار داکتر از طرف این شورا در مرکز و ولایات از دستاوردهای مهم این شورا می‌باشد."

شورای طبی در ۱۱ میزان سال ۱۳۹۶ کار خود را آغاز نمود، این شورا مسؤلیت دارد تا از طریق افزایش خدمات صحی و مشخص ساختن توانایی داکتران حقوق ایمنی بیماران را تأمین کند.

همچنان ثبت و دادن جواز برای داکتران، ترویج اخلاق طبی و رسیده‌گی به شکایات و تخلفات طبی از طریق ارگان‌های عدلی و قضایی و بهبود معیارهای طبی هدف این شورا گفته شده‌است.

پرویز اقبال یکی از داکتران بخش طب بر کارکرد این شورا انتقاد نموده می‌گوید، با این‌که نزدیک به دو سال از ایجاد این شورا می‌گذرد، اما این شورا کارهای مؤثر را انجام نداده است.

به‌گفته وی، به‌دلیل عدم عرضه خدمات صحی معیاری در حال حاضر هزاران تن به‌خاطر تداوی با هزینۀ زیاد به کشورهای همسایه به‌خصوص پاکستان، ایران، هند و ترکیه سفر می‌کنند.

گزارش: ویدا میرزایی

XS
SM
MD
LG