لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

پروژۀ "تاپ ۵۰۰" برق ترکمنستان را از راه افغانستان به پاکستان انتقال خواهد داد


یک کمپنی ترکی حاضر شده تا در تطبیق پروژۀ انتقال برق ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان بیش از یک ۱،۶ میلیارد دالر سرمایه‌گذاری کند.

پروژه تاپ ۵۰۰ که در مدت سه سال به بهره برداری سپرده می‌شود، برق ترکمنستان را از راه افغانستان به پاکستان انتقال خواهد داد.

تفاهمنامه سرمایه‌گذاری بر این پروژۀ بزرگ و با ارزش بالای اقتصادی روز چهارشنبه «۱۶ عقرب ۱۳۹۷» میان وزارت انرژی و آب افغانستان و کمپنی چارلک هولدنگ ترکی در حضور رئیس جمهور افغانستان به امضأ رسید.

محمد گل خلمی سرپرست وزارت انرژی و آب افغانستان پس از امضای این تفاهمنامه به خبرنگاران گفت که این کمپنی بیش از ۱،۶ میلیارد دالر در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند.

آقای خلمی تطبیق همچو پروژه‌های بزرگ را برای تقویت اقتصاد افغانستان و کشورهای منطقه بسیار با ارزش خواند.

او گفت:

"افغانستان چگونه به یک کشور ترانزیت انرژی، دیجیتل و راه آهن مُبدل شود، پروژه‌های تاپ، تاپی و کاسا یک هزار از پروژه‌های عمده انرژی است که از این راه ترانزیت خواهد شد، همچو پروژه‌ها در بخش ایجاد شغل و اعمار زیر ساخت‌ها بسیار با اهمیت است."

پروژۀ تاپ پنجصد برق ترکمنستان را از مسیر تورغندی هرات به کندهار و از آنجا به کویتۀ پاکستان انتقال می‌دهد و کمپنی ترکی چارلک هولدنگ در جریان شش ماه پروپوزل مالی و تخنیکی آن را تهیه خواهد کرد.

رؤسای کشورهای افغانستان، ترکمنستان و پاکستان در دسمبر سال ۲۰۱۵ میلادی در عشق‌آباد تفاهمنامه تطبیق این پروژه را به امضأ رسانیده بودند.

پیش از این کار عملی پروژه تاپی یا انتقال گاز ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان و هند نیز آغاز شده است.

همچنان پروژۀ کاسا یک هزار یا انتقال برق از آسیای مرکزی از طریق افغانستان به آسیای جنوبی نیز از پروژه‌های مهم منطقه‌ای شمرده می‌شود.

مقامات افغان می‌گویند که افغانستان برعلاوه استفاده از برق پروژه تاپ پنجصد سالانه بیش از صد میلیون دالر حق ترانزیت از این پروژه نیز دریافت خواهد کرد.

در عین حال احمد چارلک رئیس عمومی کمپنی چارلک هولدنگ می‌گوید که آغاز کار این پروژه گام بزرگی است که در این منطقه برداشته می‌شود.

او افزود:

"از این پروژه که رؤسای سه کشور در سال ۲۰۱۵ در مورد آن تفاهم نموده بودند به هر سه کشور از لحاظ اقتصادی و رفاه بسیار منفعت خواهد داشت، ما به زودترین فرصت کار را در این زمینه آغاز می‌کنیم و این یک گام بزرگ است."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیش از این بارها تأکید کرده است که تلاش می‌شود تا افغانستان نقطه وصل کشورهای آسیای مرکزی و آسیای جنوبی باشد.

مقامات افغان می‌گویند که تطبیق این پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای از یک‌سو، سود زیادی اقتصادی برای افغانستان دارد و از طرف دیگر بر وضعیت سیاسی و امنیتی این کشور نیز تأثیرات مثبت برجا خواهد داشت.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG