لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

روند برگشت مهاجرین افغانستان از استانبول به کابل افزایش یافته است


ماهانه تا یک هزار و پنجصد مهاجر افغان برای بازگشت به افغانستان به قونسلگری این کشور در استانبول ترکیه مراجعه می‌کنند.

یک روز ابری در شهر استانبول ترکیه شماری افغان‌ها برای به دست آوردن برگه‌ای بازگشت به افغانستان به قونسلگری کشور‌شان مراجعه کرده اند.

بسیاری این افغان‌ها به گونه انفرادی به صورت غیر قانونی وارد خاک ترکیه شده‌اند.

در روزیکه خبرنگار رادیو آزادی به این قونسلگری رفته نزدیک چاشت است و شمار مراجعه کننده‌گان کمتر است.

نزدیک چاشت است و شمار مراجعه کننده‌گان کمتر است.​

سمیع‌الله مرد ۳۷ ساله‌ای با پیراهن آبی انتظار می‌کشد تا نوبت‌اش برسد و برگۀ برگشت به وطن را اخذ کند.

او در بیرون دروازه ورودی قونسلگری به رادیو آزادی می‌گوید، ۳ سال پیش زمانی که یک سال از عروسی‌اش می‌گذشت برای پرداخت قرضداری محفل ازدواج‌اش به ترکیه آمد تا کار کند.

او که حالا به این زودی‌ها به وطن می‌رود می‌گوید، با پول که از طریق کار در ترکیه به دست آورده نتوانسته است تا قرض‌های عروسی را بپردازد.

او افزود:

"از بی‌کاری آمده بودم، در قشلاق ما در بغلان کار نبود، آمده بودم که کار کنم و پول به خانه روان کنم، این‌جا کار می‌کنیم پول زیاد به دست نمی‌آید، ماهانه کار می‌کنیم وقتی پول ترکیه را به دالر تبادله می‌کنیم دو صد دالر هم نمی‌شود."

احمد سلیم جوان دیگری که به‌گفته خودش حدود ۳۰ سال سن دارد صاحب ۳ فرزند است و یک ماه پیش از بیم نا امنی و از مشکلات اقتصادی از افغانستان فرار کرد و به گونه غیر قانونی وارد خاک ترکیه شد.

خبرنگار رادیو آزادی از او دلیل بازگشت‌اش به افغانستان را پرسید.

او افزود:

"این‌جا یک ورق می‌گیریم به خاطر که دیپورت کنیم خود را به افغانستان، وقتی که در افغانستان برای ما قاچاق‌بران گفتند که کار و بار خوب است این‌جا و حالا که می‌بینیم ماهانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دالر کار می‌کنیم و با این پول نمی‌توانیم خود و فامیل را تمویل کنیم."

پس از ایران و پاکستان ترکیه سومین کشوری است که بیشترین مهاجران افغان در آن زنده‌گی می‌کنند.

بر اساس آمار قونسلگری افغانستان در شهر استانبول ترکیه بیشتر این مهاجران به گونه غیر قانونی از راه‌های قاچاقی وارد خاک ترکیه شده اند.

قونسلگری افغانستان در استانبول گفته است، در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار افغان به گونه غیر قانونی در ترکیه زنده‌گی می‌کنند که سرنوشت اکثریت‌‌شان نامعلوم است.

افغان‌های که به‌گونه غیر قانونی در ترکیه به سر می‌برند در صحبت با نصرت پارسا خبرنگار رادیو آزادی گفته اند، هر کدام‌شان بیش از یک هزار دالر را هزینه سفر غیر قانونی‌شان به ترکیه کرده اند.

هرچند بر اساس توافق دولت ترکیه و اتحادیه اروپا مرز‌های اروپا به روی پناهجویان بسته است، اما تعدادی از افغان‌ها به خاطری ترکیه می‌روند تا از طریق مرز‌های این کشور خود را به اروپا برسانند.

زکریا بارکزی جنرال قونسل افغانستان در شهر استانبول ترکیه در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، اخیراً روند برگشت افغان‌ها از ترکیه به کشور افزایش یافته است.

آنچه او می‌گوید، ماهانه تا ۱۵۰۰ افغان برای برگشت به کشور به قونسلگری مراجعه می‌کنند.

به گفته وی، عدم دسترسی مهاجران غیر قانونی به تعلیم و کار و بی‌سرنوشت بودن زنده‌گی‌ شان از دلایل عمدۀ برگشت آن‌ها به کشور اند.

بارکزی همچنان می‌گوید، بر اساس توافق ترکیه و اتحادیه اروپا، پولیس از رفتن پناهجویان به اروپا جلوگیری می‌کند و در برخی موارد شماری از افغان‌ها هنگام رفتن به اروپا از سوی پولیس ترکیه بازداشت شده اند.

زکریا بارکزی
زکریا بارکزی

او افزود:

"تعداد زیادی کسانی که می‌خواهند به طرف اروپا بروند از طرف پولیس ترکیه بازداشت می‌شوند، بعد از چند مدتی وقتی می‌بینند که بی‌سرنوشت اند به ما مراجعه می‌کنند تا پس از شناسایی به وطن بروند، وضعیت اقتصادی طوریکه از طرف شبکه‌های قاچاق انسان برای‌شان گفته شده بود به گونه دیگری می‌باشد و از همین حاطر به وطن می‌روند، ماهانه یک تا یکنیم هزار نفر به گونه داوطلبانه به قونسلگری مراجعه می‌کنند و برگۀ برگشت به وطن را اخذ می‌کنند."

در ترکیه در کنار مهاجرین افغان صد‌ها هزار شهروند کشور‌های دیگر به خصوص سوریه نیز زنده‌گی می‌کنند.

دولت ترکیه برای شهروندان سوریه اقامت موقت می‌دهد، اما جنرال قونسل افغانستان در استنانبول می‌گوید، آنان در تلاش اند تا به مشکلات افغان‌ها نیز در این کشور رسیده‌گی شود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG