لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۶

شمار جوانان معتاد به مواد مخدر در فاریاب افزایش یافته‌است


بر اساس معلومات مسئولان محلی ولایت فاریاب در این اواخر تعداد جوانان معتاد به مواد مخدر افرایش یافته است.

مسئولان ریاست مبارزه با مواد مخدر در ولایت فاریاب می‌گویند بیشتر از ۲۰ هزار تن در این ولایت معتاد به مواد مخدر اند که بیشتر آنان را جوانان تشکیل می‌دهند.

محمد اسحق شمسی رئیس مبارزه با مواد مخدر ولایت فاریاب در صحبت با رادیو آزادی گفت، مهاجرت به کشورهای بیرونی، فقر، نبود کار و زرع کوکنار از عوامل اساسی بیشتر شدن جوانانِ معتاد به مواد مخدر در این ولایت بوده‌است.

او می‌افزاید:

"عواملی عمدۀ که جوانان را معتاد می‌سازد مهاجرت به کشورهای همسایه است که در آن‌جا یک فضا به‌خاطر این‌که کار می‌کنند برای آن‌ها آماده می‌کنند و آن‌ها را معتاد به مواد مخدر می‌سازند تا زیادتر کار کنند. این همه ناشی از فقر، نبود کار و اشتغال‌زایی، زرع کوکنار و غیره در کشور می‌باشد."

آقای شمسی هم‌چنان گفت که اکثریت جوانان بعد از تداوی، اعتیاد را ترک می‌کنند، ولی بنابر نبود کار دوباره معتاد می‌شوند.

در همین حال شماری از معتادینی که در زیر پل‌های دریای میمنه و در کنار آن تجمع کرده‌اند، می‌گویند که آن‌ها آماده‌اند تا اعتیاد‌ شان را ترک کنند، اما با چند بار مراجعه به مرکز تداوی شهر میمنه پذیرفته نشده‌اند.

حسیب‌الله یکی از جوانانی که معتاد است می‌گوید، وی ۱۴ سال تحصیل کرده‌است.

وی گفت که فقر و نبود کار عامل اساسی معتاد شدنش به مواد مخدر است.

وی هم‌چنان گفت که به‌خاطر ترک آن دو بار به مرکز تداوی معتادین شهر میمنه مراجعه نموده، اما پذیرفته نشده‌است.

وی می‌گوید:

"عامل اصلی که رو به مواد مخدر آوردم بی‌کاری و فقر است. من سه بار تا حالا برای بستری شدن در شفاخانه تداوی معتادین مراجعه کرده‌ام، اما نمی‌پذیرند و می‌گویند که بستر نیست."

در همین حال داکتر زمان اعظمی سرپرست شفاخانه ۵۰ بستر میمنه با تأیید ازدیاد شمار معتادان جوان می‌گوید، یک مرکز تداوی ۵۰ بستر معتادین در شهر میمنه و دیگر آن در ولسوالی اندخوی می‌باشد که این مراکز برای تداوی معتادین بسنده نبوده و آن‌ها به‌خاطر داخل بستر شدن ماه‌ها انتظار می‌کشند.

وی افزود:

"ولایت فاریاب دارای دو مرکز تداوی معتادین است یکی در شهر میمنه شفاخانه ۵۰ بستر و دیگر در اندخوی که یک مرکز تداوی خانگی می‌باشد. گراف ما نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده در حدود ۲۰ هزار معتاد در سطح ولایت فاریاب وجود دارند. ما مریضانی داریم که شاید ماه‌ها در لیست منتظرین بوده باشند چرا که شفاخانه ما ۵۰ بستره است و در حدود بیست هزار نفر معتاد اند، نمی‌شود تمام این‌ها را به یکبارگی تداوی کرد. مدت تداوی هر معتاد حداقل ۴۵ روز طول می‌کشد. شاید یک تعداد شکایت‌های هم موجود باشند که پذیرش نمی‌شود دلیل‌اش همین است که ما گنجایش نداریم."

آقای اعظمی هم‌چنان می‌افزاید که اگر مراکز تداوی معتادین در بعضی ولسوالی‌ها دیگر ایجاد نشود، پذیرش معتادین برای بستری شدن بیشتر از این نیز طول خواهد کشید.

گزارش: اکرام کرم

XS
SM
MD
LG