لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

خلیل‌زاد سعی می‌کند اطمینان دهد که کابل در مذاکرات صلح کنار زده نمی‌شود


نماینده خاص وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان، سعی می‌کند تا اطمینان دهد که حکومت افغانستان در گفتگوهای صلح کنار زده نمی‌شود.

شماری از مقام‌های افغان دیروز گفتند که زلمی خلیل‌زاد تلاش‌ها برای نگهداشتن حکومت افغانستان در مذاکرات صلح را زمانی آغاز کرد، که شکایت‌ها در این مورد بالا گرفتند.

حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح افغانستان روز پنج‌شنبه در یک نشست در کابل گفت، پروسه صلح از دست این شورا خارج شده‌است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز زلمی خلیل‌زاد از نمایندگان نهادهای اجتماعی افغان خواسته تا به گفتگوهای جاری صلح بین حکومت و طالبان افغان، بپیوندند.

نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای مذاکرات صلح افغانستان که به مرحله دوم سفرش به افغانستان و کشورهای منطقه سه‌شنبه آینده پایان می‌دهد، هفته پیش با محمد اشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و سایر مقام‌های افغان، ملاقات کرد.

در این حال شورای عالی صلح افغانستان توقع دارد که مذاکرات صلح به میانجیگری زلمی خلیل‌زاد بالاخره به گفتگوهای بین‌الافغانی بی‌انجامد.

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح شام دیروز در صحبت به رادیو آزادی گفت:

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

"پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغانستان است. ما امیدوار هستیم که به زودی به همکاری کشورهای منطقه و جهان به شمول ایالات متحده امریکا مذاکرات صلح بین حکومت و طالبان افغان در چوکات گفتگوهای بین‌الافغانی به یک موافقتنامه صلح انجامد تا نوید خوب خوشبختی به مردم افغانستان داده شود."

زلمی خلیل‌زاد که متولد افغانستان بوده و تابعیت امریکا را دارد، در این اواخر به حیث نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای گفتگوهای صلح افغانستان، تعیین شده‌است.

آقای خلیل‌زاد در ماه پیش با نمایندگان طالبان در قطر دیدن کرد و با آن‌ها روی امکانات صلح گفتگو نمود.

دو تن از اعضای هئیت طالبان در نشست مسکو
دو تن از اعضای هئیت طالبان در نشست مسکو

طالبان به تکرار از ملاقات با حکومت افغانستان به طور مستقیم انکار کرده، ولی گفته‌اند که با امریکا می‌خواهند به طور مستقیم گفتگو کنند.

از سوی دیگر تحلیلگران و کارشناسان سیاسی افغان هم می‌گویند، جانب اصلی مذاکره در گفتگوهای صلح امریکاست، نه حکومت افغانستان.

محمد شفیق امین یک تن از کارشناسان افغان دیشب به رادیو آزادی گفت:

"فکر می‌شود که بدون امریکا راه حل در مسایل مغلق صلح افغانستان پیدا نمی‌شود و حقیقت این است که طرف اصلی مذاکره ایالات متحده است. اما چون این موضوع به نوعِ به مسئله استقلال و حاکمیت افغانستان وابسته است، حکومت به ناچار در سیاست‌های اعلانی خود این موضوع را مطرح می‌کند که پروسه صلح را تحت رهبری و مالکیت خود دارد و منحیث یک فکتور اصلی در قضیه دخیل است."

در این حال یکی از دستیاران رئیس جمهور اشرف غنی که نخواست از وی نام گرفته شود، در این ارتباط به خبرگزاری رویترز گفت:

"رئیس جمهور غنی و شماری از سیاستمداران افغان چنین احساس می‌کنند که امریکا در گفتگوهای صلح حکومت افغانستان را در حاشیه قرار داده‌است."

اما این منبع هم‌چنان گفت که آقای خلیل‌زاد در دیدار با سیاستمداران افغان، نمایندگان نهادهای اجتماعی و مدنی و هم‌چنان زنان اطمینان داده که امریکا در مرحله بعدی مذاکرات صلح، افغان‌ها را در حاشیه نمی‌گذارد.

این در حالیست که در این اواخر نشست‌های مشورتی تحت رهبری رئیس جمهور اشرف غنی آغاز شده‌است.

رئیس جمهور در این دیدارها با چهره‌های پیشین جهادی، رهبران احزاب سیاسی و دیگر فعالان سیاسی افغان، ملاقات کرده‌است.

XS
SM
MD
LG