لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۷

حکومت افغانستان: برای اشتراک در نشست جنیوا از هر لحاظ آماده‌گی اتخاذ شده‌است


حکومت افغانستان می‌گوید که برای اشتراک در نشست جنیوا از هر لحاظ آماده‌گی اتخاذ شده است.

در آستانۀ برگزاری نشست جنیوا در بارۀ افغانستان حکومت این کشور ابراز امیدواری می‌کند که دستآورد‌های خوبی از این نشست داشته باشد.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‌گوید که حکومت افغانستان به تعهداتش در نشست بروکسل عمل کرده و توقع دارد که جامعه جهانی با توجه به آن تعهدات‌اش با این کشور را تجدید کند.

آقای خوزون روز پنجشنبه «۰۱ قوس ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که روند صلح نیز بخش عمدۀ از نشست جنیوا را تشکیل می‌دهد و حکومت افغانستان خواهان حمایت جامعه جهانی از این پروسه است.

فریدون خوزون
فریدون خوزون

او افزود:

"مسئلۀ عمده در این نشست بحث صلح افغانستان است، ما می‌خواهیم که جامعه جهانی با توافق جمعی از پروسۀ صلح و طرح صلح افغانستان که ارائه شده استقبال و حمایت بکند همچنان جامعه جهانی تعهدات خود را در رابطه به افغانستان ارائه کند و هم از روند صلح حمایت بکند."

نشست جنیوا به اشتراک حدود ۷۰ کشور و ۳۰ سازمان جهانی به روز‌های سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده برگزار می‌گردد و محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز در آن اشتراک می‌کنند.

بررسی تعهدات افغانستان در نشست دو سال پیش بروکسل و تعهد به ادامه همکاری جامعه جهانی با این کشور از اهداف عمدۀ این نشست خوانده شده است.

حکومت افغانستان در نشست بروکسل تعهد کرده بود که در شش بخش عمده یعنی اصلاحات انتخاباتی، اصلاحات در عرصۀ امنیتی، اصلاحات مالی و اقتصادی، تقویت سیاسی زنان، فراهم شدن زمینه مدیریتی برای آنان و مبارزه با فساد اقدامات عملی خواهد داشت.

حالا فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‌گوید که حکومت افغانستان به تعهداتش عمل کرده و حاضر است که در این زمینه به جامعه جهانی در نشست جنیوا حساب بدهد.

از سوی هم شماری از اعضای کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه نشست جنیوا را برای افغانستان مهم و یک فرصت خوب به‌خاطر جلب ادامه کمک‌های جامعه جهانی می‌داند.

سید علی کاظمی یک عضو این کمیسیون با اشاره به اقدامات حکومت در زمینه اصلاحات و پیشرفت‌ها در بخش صلح می‌گوید، آنان امیدوار هستند که در نشست جنیوا از افغانستان پشتیبانی صورت گیرد.

​او افزود:

"طرح مذاکره مطرح است و زمینه صلح مساعد شده است چون همه به این نتیجه رسیده اند که جنگ راه حل نیست، جامعه جهانی نیز در این راستا گوش‌زد کرده بود که در این زمینه آماده‌گی برای همکاری دارد. انتظار ما این است که جامعه بین‌المللی به خصوص کشورهای تأثیرگذار چه کشورهای همسایه و چه کشورهای دورتر در این راستا افغانستان را یاری و کمک رسانند."

مقامات افغان می‌گویند توقع می‌رود که جامعه جهانی در نشست جنیوا برای دو سال یعنی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تعهداتش در عرصۀ ادامه همکاری با افغانستان را تجدید کرده و از اقدامات اصلاحی حکومت این کشور در بخش‌های مختلف حمایت کند.

نشست جنیوا در بارۀ افغانستان در حالی برگزار می‌گردد که این کشور هنوز در بخش‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی با چالش‌های جدی روبه‌رو بوده و فساد نیز در افغانستان از مشکلات عمده محسوب می‌شود.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG