لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۴

ایران سعی دارد تولید زعفرانش از ۴۰۰ تُن به هزار تُن افزایش یابد


آرشیف، کشت زعفران در ایران
آرشیف، کشت زعفران در ایران

جمهوری اسلامی ایران که بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیاست می‌گوید که می‌خواهد تولید خود را باز هم بیشتر بسازد.

ایران سالانه ۴۰۰ تُن زعفران تولید می‌کند اما کارخانه‌های تولید زعفران این کشور سعی دارند که این تولید را به یک هزار تُن بلند ببرند.

نرخ زعفران درجه اعلی ایران اکنون یک کیلو ۹۰ میلیون ریال می‌باشد که در باز غیر متوازن اسعار این‌کشور ۷۰۰ دالر می‌شود.

مالک یک شرکت تولید زعفران ایران به خبرگزاری فرانس پرس گفته‌است که می‌خواهد زعفران جز اصلی مواد خوراکی شود و وقتی‌که کسی در باره مرچ و نمک سخن می‌گوید زعفران با آن همراه شود.

از سوی دیگر چون تحریم‌های امریکا بر ایران مواد خوراکی را در بر نمی‌گیرد ایران می‌تواند زعفران خود را به کشورهای خارجی صادر کند.

آرشیف، زعفران افغانستان
آرشیف، زعفران افغانستان

درسال‌های اخیر افغانستان هم در تولید زعفران شامل شده و اکنون بعد از ایران،هند، یونان، مراکش و آذباییجان قرار دارد.

در مسابقات جهانی زعفران از نگاه کیفیت زعفران افغانستان بهترین زعفران شناخته شده‌است ولی حاصل آن در افغانستان با مشکلات روبروست.

افغانستان سال گذشته مجموعاً ۱۱ تُن زعفران تولید کرد و در سال‌جاری که هم اکنون جمع آوری حاصل آن ادامه دارد تخمین می‌شود که این حاصل بیشتر باشد و طبق برنامه‌های دولتی مقدار تولید زعفران باید هرسال بیشتر شود.

اما در حال حاضر مشکلات زیاد وجود دارد که نرخ زعفران افغانستان را کاهش داده‌است.

یک تولید کننده زعفران نذیر احمد احمدی از ولایت هرات، قریه برن آباد ولسوالی غوریان می‌گوید:

"منطقه ما کلاً زعفران کاری است، از چهار پنج سال به این‌سو. سال‌های قبل قیمت زعفران خوب بود و در سال‌جاری قیمت آن خیلی و خیلی پایین آمده. مردم دوباره رو آوردند به کشت کوکنار و نرخ زعفران یک کیلو به ۴۰ تا ۴۵ هزار افغانی کاهش یافته‌است."

بازار زعفران هرات به یک مشکل عمده دیگر هم اکنون روبروست. باشندگان هرات می‌گویند که بخاطر کاهش بیش از حد نرخ پول ایران یک تعداد ایرانیان برای خرید دالر به افغانستان می‌آیند و از آنسو زعفران می‌آورند و زعفران بی‌کیفیت آن‌ها بنام زعفران افغانستان بفروش می‌رسد.

یک شنونده دیگر رادیو آزادی از هرات در تماس تیلیفونی چنین گفت:

"دیروز من در نوار مرز بودم چون ولسوالی غوریان در نوار مرزی است. خودم می‌بینم که از ایران زعفران می‌آورند و از این‌طرف دالر می‌برند."

فعلاً بازار زعفران در جهان بهتر شده و از همه بیشتر چین خواهان زعفران است، اما هر کشور وارد کننده زعفران،برای مواد غزایی خود بسته بندی خاص زعفران را تقاضا دارد. بطور مثال اسپانیه زعفران پودری می‌خواهد، سویدن مانند کپسول خریداری می‌کند و بریتانیا خواهان زعفران ریشه‌ای می‌باشد.

XS
SM
MD
LG