لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

عمر داودزی: شورای عالی صلح را با وضعیت جدید عیار می‌سازیم


محمد عمر داودزی رئیس جدید دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان
محمد عمر داودزی رئیس جدید دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان

رئیس جدید دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید با آغاز تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد در موضوع صلح افغانستان تغییری در اوضاع به میان آمده و نیاز است یک استراتژی جدید برای صلح افغانستان ایجاد شود.

محمد عمر داودزی رئیس جدید دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، این شورا را با وضعیت جدید عیار خواهد ساخت.

آقای داودزی که تازه از سوی رئیس جمهور غنی در سمت جدید‌اش تعیین شده‌است دیشب در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"یک استراتژی کاملاً جدید را تهیه می‌کنیم. استراتژی‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های گذشته را می‌بینیم و آنرا با حالت فعلی عیار می‌سازیم. با آغاز مأموریت آقای خلیل‌زاد وضعیت جدید به میان آمده‌است. هم در روابط منطقه و هم فرصت‌ها در زمینه صلح ایجاد شده‌اند. شورای عالی صلح را با وضعیت جدید عیار می‌سازیم."

آقای داودزی افزود، استراتژی جدید اجماع را در برخواهد داشت که مشمول مذاکرات صلح، آوردن صلح و حفظ صلح است.

داودزی که قبل از این در قطر با نمایندگان طالبان در جلسه موسسه پگواش دیده بود می‌گوید، نیاز است طالبان نیز از خود انعطاف پذیری نشان دهند.

طالبان حدود یک ماه پیش با شماری از اعضای شورای عالی صلح در مسکو ملاقات کرده و گفتند، تنها با امریکایی‌ها صحبت می‌کنند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان

امریکا صلاحیت این مذاکرات را به یک امریکایی افغانی‌الاصل زلمی خلیل‌زاد سپرده‌است که در حال حاضر مشغول دیدار از کشورهای آسیای میانه برای گفتگو در مورد راه‌های صلح افغانستان است.

آقای داودزی تلاش‌های آقای خلیل‌زاد را مثبت خوانده و می‌گوید این اقدامات حتماً مثمر تمام می‌شوند.

وی گفت:

"امکانات موجود اند، نشانه‌های هم وجود دارند که به خیر قبل از انتخابات ریاست جمهوری به صلح دست یابیم. آقای خلیل‌زاد به حیث نماینده خاص وزارت خارجه امریکا در منطقه اثر و رسوخ خاص دارد. کار‌هایش خوب روان است و اقدامات وی، دولت افغانستان، تلاش‌های مردم و انعطاف پذیری طالبان ما را به یک سرحد جهت حل مشکل خواهد رسانید."

در ادامه تلاش‌ها برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان هیئت تازه انتخاب شده حکومت برای مذاکرات صلح دیشب در ارگ ریاست جمهوری با رئیس جمهور غنی دیدار نموده و هدایاتی را در زمینه از سوی رئیس جمهور اخذ کرد.

سفر آقای خلیل‌زاد به منطقه و دیدار هفته آینده شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان از کابل، نشانه‌های از تشدید تلاش‌ها به هدف رسیدن به ثبات در افغانستان اند.

XS
SM
MD
LG