لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

مسیر: چرا چهار نوع انتخابات؟


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در مطالب و تبصره‌های خود به مسایل مختلف سیاسی از جمله چگونگی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیشرو پرداخته‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر سرمقاله‌اش را زیر عنوان "چرا چهار نوع انتخابات؟" نوشته و گفته که کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم تأخیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در مشوره با احزاب سیاسی اتخاذ ننموده‌است.

سرمقاله نویس می‌گوید که این موضوع پس از اظهار نظر احزاب سیاسی در مورد به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری برملا گردید.

سرمقاله نویس نوشته که فیصله تأخیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را برخی از کاندیدان احتمالی و حتی نهاد‌های ناظر انتخابات نیز غیر قانونی خوانده و گفته اند که نتایج نادرست در قبال خواهد داشت.

سرمقاله نویس به تعویق افتادن انتخابات را دسیسه مشترک حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات دانسته و گفته که حکومت در نظر دارد که انتخابات ولسی جرگۀ ولایت غزنی و انتخابات شوراهای ولایتی و ولسوالی‌ها را نیز همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار نماید.

سرمقاله نویس نوشته که حکومت با این کار سعی می‌کند تا با کنار آمدن با کاندیدان انتخابات شوراهای ولایتی و ولسوالی‌ها، انتخابات به نفع یک کاندید ریاست جمهوری صورت بگیرد.

  • آرمان ملی

روزنامۀ آرمان ملی نیز مطلبی را در این باره نوشته و گفته است که احزاب و چهره‌های سیاسی در رابطه به تأخیر انتخابات ریاست جمهوری انتقاد شدید داشته اند.

نویسندۀ مطلب گفته که احزاب سیاسی این فیصله را خلاف قانون خوانده و گفته که این تصمیم زمانی پذیرفتنی خواهد بود که در کمیسیون‌های انتخاباتی اصلاحات گسترده صورت گیرد.

در مطلب به نقل از محمد حنیف اتمر از کاندیدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمده‌است که برگزاری همزمان چهار انتخابات کار بالاتر از توان کمیسیون مستقل انتخابات است و این اقدام افغانستان را با بحران جدی روبه‌رو خواهد ساخت.

در مطلب این سخنان آقای اتمر نیز به نشر رسیده که گفته‌است، حکومت کنونی پس از ماه جوزای سال پیشرو مشروعیت نداشته و باید کنار برود.

  • دنیا

روزنامۀ دنیا نیز به موضوع انتخابات پرداخته و گفته‌است که سفیر امریکا در کابل نیز خواستار اصلاحات جدی در کمیسیون‌های انتخاباتی شده‌است.

در مطلب به نقل از جان بس سفیر ایالات متحده در کابل آمده‌است که باورمندی مردم بر کمیسیون‌های انتخاباتی بسیار مهم است و برای این کار باید در این کمیسیون‌ها اصلاحات صورت گیرد.

نویسنده مطلب این اظهارات سفیر امریکا در کابل را نیز به نشر رسانیده که گفته است، اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی باید غیر سیاسی باشد و افراد مسلکی و توانا باید در کمیسیون‌های انتخاباتی گماشته شوند.

XS
SM
MD
LG