لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۲

نگرانی‌ها در مورد اشغال احتمالی ساحات نفتی سرپل توسط طالبان!


در سرپل چاه‌های حفر شدۀ نفتی موجود اند که در ساحات انگوت، قشقری، آق دریا و بازار کمی موقعیت دارند.

سید اسماعیل مشفق سانجی تحلیلگر مسایل سیاسی و فرهنگی به روز شنبه به رادیو آزادی گفت در این نقاط بیشتر از ۶.۴۴ میلیون تُن نفت تثبیت شده‌است که از ین جمع ۵.۱۴ میلیون تن آن قابل استخراج با فشار خود می‌باشد.

آقای سانجی می‌گوید، اگر سرپل سقوط کند تمام مهمات و عراده جات تحت استفاده قطعه محافظت چاه‌های نفتی که در حال حاضر در آن ساحه موجود اند به دست طالبان خواهد افتید.

سانجی گفت:

"اگر حکومت دست به الاشه بنشیند و توجه نکند بدون شک ساحات چهار نقطه سرپل که نفت خیز است به دست طالبان می‌افتد و بیشتر وسایط نقلیه از جمله رنجرها و موترهای که بخاطر تأمین امنیت نفت قشقری است طالبان با خود خواهند برد."

سانجی می‌افزاید، طالبان با به دست آوردن ساحات نفتی خواهند توانست با استخراج خودسرانه و فروش نفت خام نیروهای‌شان را اکمال کنند، چرا که از بسیاری نقاط این ساحات نفت با فشار خود از زمین بلند می‌شود.

از سوی دیگر عبدالقادر آشنا والی سرپل نیز می‌گوید طالبان به هدف به دست آوردن مناطق نفت خیز ولایت سرپل تلاش می‌ورزند.

والی سرپل بارها گفته است که ولایت سرپل احتمال دارد به دست طالبان سقوط کند اما حکومت مرکزی تا حال هیچ توجهی در این باره نکرده‌است.

آرشیف، عبدالقادر آشنا والی سرپل
آرشیف، عبدالقادر آشنا والی سرپل

آقای آشنا می‌گوید:

"هدف مخالفین قراری که بیان کردم تصرف چاه‌های نفت است، قرار بود دراول ماه جدی سال روان عملیات پاکسازی آغاز شود اما هنوز آغاز نشده. من در این باره با لوی درستیز و معین ارشد وزارت امور داخله هم داخل صحبت شدم و گفتم که خط ما می‌شکند و برای ما هر چه عاجل کمک نمائید."

مقامات محلی و اعضای شورای ولایتی سرپل بارها بخاطر تامین امنیت ساحات نفتی این ولایت از حکومت مرکزی تقاضای کمک کرده‌اند ولی تا به حال به خواست آن‌ها جواب مثبت داده نشده‌است.

شماری از نهاد‌های مدنی می‌گویند امروز سرپل با داشتن بزرگترین ذخایر نفتی در بین ۳۴ ولایت افغانستان از فقیر‌ترین ولایات محسوب می‌شود.

به باور آن‌ها از یک سو ادامه جنگ و ناامنی و از سوی دیگر بیکاری باشندگان ولایت سرپل را بسیار نگران ساخته‌است.

راشد حکیمی یک تن از جوانان تحصیل کرده از ولسوالی بلخاب سرپل در این مورد گفت:

"مردم سرپل بسیار زیاد فقیر استند در حالی‌که چهار اطراف این ولایت را چاه‌های نفت و معادن گرفته ولی دولت در این باره کدام توجهی نکرده مردم بیکار استند، نا امنی است و بسیاری جوانان سرپل این ولایت را بخاطر زنده ماندن و پیدا کردن پول به خارج از کشور ترک کرده مهاجر شدند."

مسئولان دولتی می‌گویند ۸۰ درصد مردم سرپل زیر خط فقر، ۵۰ فیصد آن دشت نشین و قسمت‌های شرقی آن با قلت آب آشامیدنی صحی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این در حالیست که یک شاخه دریای خروشان مرغاب در آن سوی ولایت سرپل جریان دارد و به کشور ایران می‌ریزد.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG