لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

وزارت صحت عامه: تعداد معتادین مواد مخدر نسبت به سال‌های گذشته، افزایش یافته است


وزارت صحت عامه افغانستان میگوید، تعداد معتادین مواد مخدر در کشور در مقایسه به سال های گذشته، امسال افزایش داشته است.

بررسی های تازه وزارت صحت عامه افغانستان نشان میدهد که استفاده از مواد مخدر در کشور، به ویژه شهرهای بزرگ افغانستان در مقایسه به سال های گذشته به گونه قابل ملاحظه افزایش یافته است.

عبدالمبین سلطانخیل مسئول تخنیکی برنامه کاهش تقاضای وزارت صحت عامه به رادیو آزادی گفت، در کنار بزرگ سالان، در دو سال اخیر سطح اعتیاد به مواد مخدر در میان جوان و اطفال نیز بلند رفته است.

آقای سلطانخیل میگوید، به اساس بررسی های آنان، اطفال بیشتر از تریاک و هیرویین استفاده می کنند، در حال که جوانان و بزرگ سالان بیشتر به هیرویین، تریاک، تابلیت کا (K) و امفیتامین یا شیشه معتاد استند.

او افزود:

"ارقام جدیدی که ما به دسترس خود داریم، در حدود یازده فیصد نفوس این کشور معاينه استفاده از مواد مخدر در وجود شان مثبت است. این تعداد افراد یا به صورت مستقیم از مواد مخدر استفاده کرده اند و یا به صورت غیر مستقیم. بناءً این یک مشکل بزرگ است و به برخی عوامل روز به روز استفاده از مواد مخدر بیشتر می شود. یکی از چالش های بزرگی که پیشروی عرضه خدمات طبی و کاهش تقاضا قرار دارد، موجودیت دواها و مواد صنعتی است."

بررسی تازه وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در رابطه به استفاده کننده‌گان مواد مخدر نشان میدهد که در کنار افراد معتاد که به گونه منظم از مواد مخدر استفاده می کنند، تعداد جوانان، به ویژه محصلین پوهنتون ها نیز که از تابلیت های نشه آور استفاده می کنند، در حال افزایش است.

این وزارت دلیل افزایش تعداد معتادین را دسترسی آسان به مواد مخدر، بیکاری و عدم آگاهی در شهرهای دور دست کشور میداند، اما میگوید که بیشتر جوانان و محصلین از تابلیت های نشه آور بخاطر بیدار خوابی و خود نمایی استفاده می کنند.

مسئولان مراکز تداوی معتادین مواد مخدر نیز از افزایش تعداد مراجعین و متقاضیان تداوی در این مراکز خبر میدهند.

داکتر واحداالله کوشان معاون مرکز تداوی معتادین ابن سینا به رادیو آزادی گفت، بیشتر مراجعین به این مرکز را جوانان تشکیل میدهد.

او افزود:

"تعداد مراجعین ما در مقایسه به سال گذشته و سال قبل از آن افزایش یافته است. در اوایل مراجعین ما بیشتر معتادین هیرویین بودند، اما در شش ماه و یک سال گذشته تعداد معتادین امفیتامین یا شیشه بیشتر شده است و تقاضا برای تداوی در شفاخانه ما هم زیاد است. سال گذشته تعداد مراجعین و متقاضیان تداوی در شفاخانه ما هر روز ده تا بیست معتاد بود، اما حال این تعداد مراجعین از (۵۰) تا (۶۰) معتاد در روز است."

در حال که وزارت صحت عامه و مسئولان مرکز تداوی هزار بستر ابن سینا در کابل یک علت افزایش مراجعین به مراکز تداوی را تاثیرات مثبت آگاهی عامه و سهولت ها در بخش تداوی معتادین میدانند، اما اضافه می کنند که تعداد قابل ملاحظه معتادین تداوی شده پس از تداوی دوباره به مواد مخدر معتاد می شوند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:04 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG