لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

سخنگوی ائتلاف ملی بزرگ افغانستان پایان عمر سیاسی این ائتلاف را اعلام کرد


آرشیف/ سخنگوی ائتلاف بزرگ ملی افغانستان
آرشیف/ سخنگوی ائتلاف بزرگ ملی افغانستان

سخنگوی ائتلاف ملی بزرگ افغانستان می‌گوید، عمر سیاسی این ائتلاف به دلیل تقسیم شدن در چندین تیم انتخاباتی به پایان رسید.

ائتلاف ملی بزرگ افغانستان که ماه‌ها قبل همزمان با ایجادش در تلاش این بود تا به گونه واحد وارد مبارزات انتخاباتی شود اما سخنگویش حالا می‌گوید، عمر سیاسی این ائتلاف به پایان رسید.

فضل رحمان اوریا که از زمان ایجاد ائتلاف به عنوان سخنگوی این جریان سیاسی با رسانه‌ها صحبت می کرد امروز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، از این پس این ائتلاف وجود ندارد زیرا به گفته وی، اعضای برجسته‌ای آن با تیم های مختلف انتخاباتی تقسیم شده‌اند.

​او افزود:

"ائتلاف ملی بزرگ افغانستان را گفته نمی توانیم بگویم که از هم پاشید، بلکه با تیم های مختلف تقسیم شد، زندگی سیاسی اش ختم است و همین ایتلاف با چندین تیم تقسیم شد."

آرشیف/ بیرق ائتلاف ملی بزرگ
آرشیف/ بیرق ائتلاف ملی بزرگ

اما عبدالله قرلق معاون حزب جنبش ملی افغانستان بدون ارائه معلومات بیشتر می‌گوید، هنوز میان اعضای این ائتلاف تماس‌های وجود دارد.

ائتلاف ملی بزرگ افغانستان زمانی شکل گرفت که سال گذشته عطا محمد نور والی پیشین بلخ و محمد محقق معاون پیشین ریاست اجرائیه به دیدار عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور به شهر انقره ترکیه رفتند.

پس از تلاش های زیاد و با برگشت عبدالرشید دوستم به کابل این ایتلاف در تابستان سال روان هجری شمسی در کابل اعلام موجودیت کرد.

اعضای این ائتلاف پیش از این گفته بودند که به گونه واحد وارد کارزارهای انتخاباتی خواهند شد.

جمعیت اسلامی، حزب جنبش و وحدت اسلامی مردم افغانستان از موسسین و اعضای مهم این ائتلاف به شمار می رفتند.

اما محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان که عضو این ائتلاف نیز بود به تیم انتخاباتی محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی رئیس جمهور پیوست.

عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی افغانستان نیز از این ائتلاف جدا شد و با تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه یکجا شد.

جمعیت اسلامی نیز که از موسسین ائتلاف ملی بزرگ افغانستان بود در انتخابات آینده ریاست جمهوری حمایت اش را از عبدالله عبدالله اعلام کرد.

از سوی دیگر برخی از اعضای شورای حراست و ثبات افغانستان نیز با تیم های انتخاباتی مختلف پیوسته اند.

محمد یونس قانونی از اعضای شورای حراست و ثبات با تیم انتخاباتی حنیف اتمر پیوست و زلمی رسول عضو دیگر این شورا در راس یکی از تکت های انتخاباتی دیگر قرار گرفت.

اما مسعود ترشت وال از اعضای این شورا در صحبت با رادیو آزادی می گوید، شورای حراست و ثبات به تصمیم این اعضایش احترام می گذارد.

به گفته وی، رهبری شورای حراست و ثبات تا هنوز تصمیم نگرفته تا از کدام تیم انتخاباتی حمایت کند.

مسعود ترشت وال یکی از اعضای شورای حراست و ثبات
مسعود ترشت وال یکی از اعضای شورای حراست و ثبات

​او افزود:

"رفتن هر یک شان حق شان است و باید می رفتند و صدای شان به خیر افغانستان است، اما منحیث المجموع شورای حراست و ثبات کدام فیصله نهایی را در حمایت از یک تکت واحد ندارد و نداشته است."

آقای ترشت وال همچنان می گوید، شورای حراست و ثبات افغانستان چند پارچه نشده و هنوز پابرجاست.

به گفته وی، تا حال هیچ یک از اعضای شورای حراست و ثبات از این شورا انصراف نداده است.

ترشت وال می افزاید، خواست شورای حراست و ثبات افغانستان این است تا کاندیدا های ریاست جمهوری منافع ملی و ضوابط انتخاباتی را در نظر بگیرند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG