لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

اشرف غنی: نشست مسکو قدرت اجرایی ندارد، تصمیم روی کاغذ است


آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور افغانستان به مذاکرات مسکو بی‌باور است، زیرا کسی به نماینده‌گی از حکومت در این نشست حضور ندارد.

محمد اشرف غنی در گفتگوی ویژه با شبکه طلوع نیوز ظاهراً از سیاسیونی انتقاد کرد که بدون شرکت نماینده‌های حکومت، با طالبان روی یک میز مذاکره نشستند.

وی گفت:

"با کی، چه را موافقت می‌کنند؟ قدرت اجرائی‌شان کجاست؟ صد‌ها مجلس این چنینی برگزار شود، تا دولت افغانستان، شورای ملی افغانستان و نهاد‌های قانونی افغانستان آنرا تأیید نکنند، تصمیم روی کاغذ است."

آقای غنی در ادامۀ این گفتگو هم‌چنان تأیید کرد که پروسه صلح افغانستان پیچیده شده، اما وی تأکید ورزید که این روند با انتقاد و تضاد حل نمی‌شود.

روز سه شنبه ۵ فبروری شماری از سیاسیون افغانستان تحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، به‌شمول محمد یونس قانونی معاون پیشین ریاست جمهوری، عطا محمد نور رئیس اجرائیه حزب جمعیت اسلامی، محمد محقق معاون پیشین ریاست اجرائیه و شمار دیگر از چهره‌های سیاسی و نماینده‌های شورای ملی با هیئت طالبان در هوتل پریزیدنت مسکو دیدار کردند.

آن‌ها همه درخواست صلح مطرح کردند، اما طالبان پاسخ واضحی به این خواست‌ها ندادند، تنها گفتند که قانون اساسی افغانستان برای‌شان بی‌اعتبار است.

با این هم به نقل از شیر محمد عباس ستانکزی رئیس هیئت مذاکره کنندۀ طالبان گفته شده که روز اول مذاکرات در مسکو را خوب خوانده‌است.

شیر محمد عباس ستانکزی رئیس هیئت مذاکره کننده طالبان
شیر محمد عباس ستانکزی رئیس هیئت مذاکره کننده طالبان

به نقل از خبرگزاری رویترز، آقای ستانکزی هم‌چنان تأیید کرده که هیچ توافقی با امریکا روی تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای این کشور از افغانستان صورت نگرفته‌است.

هزاران کیلومتر دورتر از این نشست، تلاش‌های صلح و وضعیت فعلی افغانستان در سنای امریکا مورد بحث قرار گرفت.

در نشستی در کمیتۀ خدمات نظامی سنا، جنرال جوزف ووتل فرمانده قوماندانی مرکزی اردوی امریکا گفت که در مذاکرات صلح نباید حکومت افغانستان نادیده گرفته شود.

جنرال ووتل افزود، در حال حاضر مذاکرات ایالات متحده با طالبان در مرحله خیلی ابتدایی قرار دارد.

به‌گفته او، امریکا به فشارهای نظامی بر طالبان ادامه می‌دهد و در عین حال راه سیاسی را نیز دنبال می‌کند.

جنرال جوزف ووتل فرمانده قوماندانی مرکزی اردوی امریکا
جنرال جوزف ووتل فرمانده قوماندانی مرکزی اردوی امریکا

وی می‌گوید:

"طوری که ما تشخیص می‌دهیم، ترکیبی از فشار نظامی و دیپلوماسی برای پایان یافتن این جنگ نیاز است. فشارهای نظامی اردوی ما به‌عنوان یک تلاش حکومت است و در عین حال به تلاش‌های سیاسی تحت رهبری زلمی خلیل‌زاد ادامه خواهیم داد."

فرمانده قوماندانی مرکزی اردوی امریکا با آن که در مورد نشست مسکو میان شماری از سیاسیون افغانستان و نماینده‌های طالبان چیزی نگفت، اما شام دیروز مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا به دنبال پایان یافتن روز نخست نشست مسکو با رئیس جمهور اشرف غنی از طریق تیلیفون گفتگو کرد.

بر اساس خبرنامۀ ارگ، آقای پامپیو گفته که روابط دو کشور مستحکم است و همکاری نظامی میان امریکا و افغانستان تا برقراری صلح پایدار ادامه خواهد یافت.

با آن که تلاش‌های صلح افغانستان یک رقابت سیاسی امریکا و روسیه دانسته شده، اما کرملین اخیراً اعلام کرد که به هیچ صورت نشست مسکو را میزبانی نکرده و این دیدار به ابتکار افغان‌های مستقر در روسیه برگزار شده‌است.

گزارش: جاوید نعیمی

مرتبط

XS
SM
MD
LG