لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۲

شکایت کارمندان تنظیف شاروالی کابل از معتادین!


آرشیف
آرشیف

برخی اوقات کارمندان تنظیف شاروالی کابل ناگزیر می‌شوند تا محلاتی را که یکبار صبح وقت از وجود کثافات پاک کاری کرده‌اند، بار فرا رسیدن شب بار دیگر آنجا را در جریان شب پاک کاری کنند.

شریف کارمند تنظیف شاروالی کابل می‌گوید، "شهر ما خانۀ ماست" تنها به عنوان یک شعار باقی ماند و باشندگان کابل در پاکی شهر سهم نمی‌گیرند.

این مرد میان سن که بیشتر از عمر خود را صرف صفایی جاده‌های پایتخت کرده می‌گوید، در کنار باشندگان کابل، معتادین نیز انبارهای کثافات را از کثافت دانی‌ها بیرون کرده و آنرا در جاده‌ها و جوچه‌ها می‌ریزند.

وی گفت:

"زیاد مشکل برای ما همین معتادین خلق کرده، کثافات را از ناحیه اول به ناحیه هشتم انتقال می‌دهند، ما که برای شان می‌گویم چرا این کار را می‌کنید برای ما می‌گویند، دکاندار یا صاحب اپارتمان برای ما داده، همین جا خالی می‌کنیم."

بر اساس معلومات وزارت مبارزه علیه مواد مخدر، مصرف روزانه یک معتاد مواد مخدر بین صد الی دوصد افغانی است.

معمولاً معتادین این پول را از راه‌های مختلف، به ویژه از درک فروش اشیای فلزی و پلاستیکی به دست می‌آورند.

شماری از معتادین در شهر کابل
شماری از معتادین در شهر کابل

مانند امید که در حال جمع آوری اشیای فلزی و پلاستیکی از روی جاده‌های کابل است، وی می‌گوید با فروش اشیای گرد آوری شده، مصارف خرید مواد مخدرش را تأمین می‌کند.

وی افزود:

"از سر جنگلی بوتل پیپسی و هر چیز گیر ما بیاید حتی چوب را جمع می‌کنیم تا که پول عمل خود را بدست بیاوریم."

عباس یک معتاد دیگر، در حال جستجوی بوتل‌های پلاستکی و فلزی است او را هم درد اعتیاد واداشته تا هر روز به انبارهای کثافات برود.

وی می‌گوید:

"چیزی‌که برای ما کار آمد است آنرا می‌گیرم و چیزی‌ که ضرورت ما نباشد آنرا دوباره در کثافت دانی می‌اندازیم."

به گفته کارگران شاروالی کابل، این کار معتادین سبب آلودگی بیشتر شهر شده است.

باشندگان کابل می‌گویند، انبار کثافات را که در پیش خانه و جاده‌های فرعی بخاطر انتقال می‌گذارند، معتادین اشیای پلاستیکی و فلزی آنرا می‌گیرند، اما کثافات را در بیرون از کثافت دانی، روی سرک می‌ریزند.

صفی الله و سلیم دو باشنده شهر کابل، شاهد این وضعیت بوده‌اند:

"وقتی ما از طرف شب کثافات خود را بیرون از منزل میاریم تا کارکنان شاروالی آنرا انتقال بدهند. یک تعداد معتادین از طرف شب میایند و چیزهای مورد نیاز شان را می‌گیرند و کثافات را در روی سرک می‌ریزند که مزاحمت کلان به شاروالی وما خلق می‌کنند."

"مثل این سه الی چهار نفر که این ساحه را گرفتند. اشیای پلاستیکی و فلزی را برای فروش جمع‌آوری می‌کنند. همین لحظه افراد بایسکل سوار آمدند، آن‌ها هم جمع‌آوری می‌کنند، کثافات را تیت می‌سازند و تمام شب می‌گردند."

حضور هزاران معتاد در کابل و شهر های دیگر افغانستان این معضل اجتماعی را بوجود آورده‌است، اما وضعیت برخی معتادین مانند زندگی امید، نا امیده کننده است زیرا به قول خودش جز مرگ آینده روشن ندارد.

گزارش: فرید حلیمی

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:09 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG