لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

وزارت خارجه: تا زمان رفع تحریم‌ها، نمایندگان طالبان حق سفر به کشورها را ندارند


صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

به دنبال سفر نمایندگان طالبان به شهر مسکو روسیه، وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، از این‌که طالبان هنوز یک گروه تروریستی است، نمایندگان این گروه نمی‌توانند پیش از رفع تحریم‌ها به کشور‌ها سفر کنند.

سخنگوی این وزارت روز جمعه به رادیو آزادی گفت، برای انجام سفر نمایندگان طالبان باید این گروه به پروسه صلح بپیوندد تا نام سران‌ شان از لیست سیاه سازمان ملل متحد بیرون شود.

صبغت احمدی در این باره به رادیو آزادی گفت:

"طبیعتاً این‌ها زیر تحریم هستند در کل و به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شوند، بنابرین این موارد بوده و البته پیش از این‌که این‌ها سفر کنند این تحریم‌ها باید برداشته شود و آن زمانی است که می‌آیند و از کار‌های گذشته پشیمان می‌شوند و به صلح و آرامش مردم افغانستان می‌پیوندند."

آقای احمدی هر نوع شکایت در باره سفر نمایندگان طالبان به شهر مسکو را به سازمان ملل متحد رد کرده می‌گوید، نمایندگان دولت افغانستان در سازمان ملل متحد در این باره به کمیته تعزیرات این سازمان صرف یاد آوری کرده‌است.

این در حالی است که پیشتر برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که افغانستان در واکنش به سفر نمایندگان طالبان به مسکو، در سازمان ملل متحد شکایت درج کرده‌است.

شماری از نمایندگان گروه طالبان اخیراً به روسیه سفر کرده و با شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان در مسکو دیدار کرده‌اند.

سه تن از اعضای هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در نشست مسکو
سه تن از اعضای هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در نشست مسکو

شیر محمد عباس ستانکزی مسول دفتر سیاسی طالبان در قطر در روز اول نشست مسکو گفته که باید نام سران این گروه از لیست تحریم‌های سازمان ملل متحد بیرون شود.

در قطعنامه این نشست نیز به این مورد اشاره شده‌است.

نام شماری از رهبران طالبان از سال‌ها به این‌سو در لیست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارد.

سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفته که برخی مقام‌های پیشین این گروه در زمان رژیم طالبان در لیست سیاه سازمان ملل متحد قرار گرفته بود.

قابل یاد آوری است که حدود سه ماه پیش نیز شماری از نمایندگان طالبان در نشستی در مسکو حضور یافته بودند.

در همین حال گروه طالبان می‌گوید، از میان هیئت ده نفری که به مسکو رفته بود تنها دو تن‌شان شامل لیست سیاه بودند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان روز جمعه به رادیو آزادی گفت، سفر این دو تن با مراجع مربوط از جمله سازمان ملل متحد و روسیه، همآهنگ شده بود.

مجاهد ادعا می‌کند که اظهارات حکومت افغانستان در این باره به هدف سبوتاژ کردن تلاش‌های صلح است.

اما کارشناسان روابط بین‌المللی می‌گویند، حکومت افغانستان در شرایط فعلی در این باره باید با دقت و احتیاط موضع‌گیری کند.

انتظار خادم یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

انتظار خادم کارشناس سیاسی
انتظار خادم کارشناس سیاسی

"باید انتخاب را در بین بد و بدتر بکنیم، بدتر‌ اش این است که پروسه صلح که آغاز شده خاتمه داده شود یا هم خراب شود، بد‌ اش این است که از بعضی چیز‌ها باید عبور کنیم و در پروسه صلح باید فراموش هم بکنیم و هم ببخشیم یکدیگر خود را و باید بسیار با احتیاط به پیش برویم."

آقای خادم می‌گوید، اگر سفر نمایندگان طالبان بدون همآهنگی صورت گرفته باشد و در آن به هویت حکومت صدمه رسیده باشد نیاز است تا حکومت افغانستان در این باره به سازمان ملل متحد شکایت درج کند.

به گفته وی، اگر اظهارات طالبان دقیق باشد که این سفر در همآهنگی با مراجع مربوط صورت گرفته، نیاز نیست تا حکومت افغانستان واکنش تند نشان دهد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG